miercuri, 30 iunie 2021

TU - CAROLINE KEPNES

➽ (5/12) Proiect special 2021 Cartea lunii

Încerc să sucesc criteriile de selecție a cărților ce vor ajunge-n Top 10. Cu 5 steluțe, de erau citite la-nceputul anului, n-aveau nicio șansă în clasamentul întocmit în fiecare decembrie pentru lecturile anului. Oricât de grozavă ar fi o scriitură, peste emoția ei se vor așterne alte și alte povești. Poate voi ajunge la o nominalizare mai puțin subiectivă astfel. Tărăboiul se mută acuș pe cărțile de 5 steluțe ale unei singure luni. De ce să fie simplu, când poate fi atât de complicat? 

De ce astă carte

Prietena mea Crisa o zis c-o să-mi placă mult scriitura asta. 
Așa fu! Săru' mâna!

Despre Ea

Tu nu este doar un roman de debut ci fu și ecranizat repede în vreo 10 episoade. Are ș-o continuare numită Corpuri ascunse. Mie-mi place mult coperta asta. 

L-am citit, de roman zic,  la sfârșitul lunii mai. Să văz amuș ce-mi mai amintesc. Guinevere Beck e o scriitoare aspirantă, tânără și frumoasă. Într-o librărie din New York îl întâlnește pe Joe Goldberg, un împătimit al cărților și angajatul librăriei. Nu chiar un angajat oarecare, ci o mână dreaptă a proprietarului. 

Lui Joe îi place mult domnița și nu-i greu să afle informații despre ea din momentul în care-i are numele (de la plata cu cardul). Bine,  are ș-olecuță de baftă în cercetarea sa romanțioasă. În ditamai orașul ăla există doar o singură Guinevere Beck, pe care Google i-o dezvăluie, pe bază de Twitter, Facebook și ce-o mai fi fost, în detaliu. Căci da, ne sperie criminalii, ne temem de Covid, dar nu-s mulți care să documenteze cât de periculoasă este expunerea aceasta virtuală pe rețelele lumii. Deși este înspăimântător să afli cât de ușor se manifestă răul pe astă cale, cele mai multe dintre fraze m-au amuzat teribil și m-a fascinat energia pozitivă adunată-ntr-un personaj negativ, atât de negativ. 

Îi dară simplu în aste condiții de expunere deplină ca Joe să apară la aceleași evenimente și să cunoască aceeași oameni în jurul cărora se-ntâmplă viața Guineverei. Pasul următor, firesc din punctul de vedere al bărbatului obsedat, este îndepărtarea obstacolelor ce apar între el și fericire. Pe ce cale? Nu are niciun fel de importanță, în numele iubirii toate-s justificate: manipulare, obsesie, minciună și altele de la nivelul următor de răutate. 

Mi-o plăcut, Joe! Mult! Îs obsedată (nu-i cea mai bună etichetă într-un context despre demenți, dar alta mai potrivită n-am) de multă vreme prin ce scurt circuite ale creierului se ajunge la crimă făr de remușcări. Și ăsta-i unul dintre meritele scriiturii de astăzi. Poate că n-o nimerit Caroline Kepnes calea cea mai adevărată dintre toate, mă-ndoiesc că există rezultate cu caru' la astfel de cercetări, dar sigur este undeva foarte aproape de ea. 

Am empatizat cu bolnavul tocmai pentru că de la drumul drept abaterile se fac milimetric și cu țârâita. Adică nu i-o luat adresa de pe internet și s-o aruncat în patul ei în aceeași zi. O făcut un ocol pân să ajungă acolo. Oi,  cât farmec avu omu ăsta! Și de-l lăsa doar la nivelul iubitorului de cărți de la început și tot l-aș fi îndrăgit mult... Și-n apărarea mea mai completez doar cu faptul că-n multe relații am fost un pic de Joe. Adică omu' doar îmi zâmbea olecuță și în capul meu aveam scenarii despre jumătatea mea perfectă până-n vecii vecilor. Inițial romanul m-o amuzat din acest punct de vedere, lasă că și io i-am spart lu' ăla mailu și am scris în numele lui și n-o mai murit niciunu. Apoi m-am îngrozit tocmai pentru că romanul desenează atât de corect granița aceasta atât de fină dintre bine și rău în iubire. 

Dacă tot nu voi scrie mare lucru despre acțiune,  să mai zic că domnișoara Guinevera nu mi s-o lipit de suflet. Nici nu cred c-o făcut vreun efort autoarea sa în acest sens. Toate energiile le-o canalizat în șarmul lui Joe. Nu m-o emoționat minciunile în care-și petrece viața. M-o mirat puțin că la cât de predispusă la vulnerabilitate îi era ființa n-o bifat chiar toate greșelile posibile. E un exemplu pentru studiat diferențele dintre ceea ce publică un utilizator de rețea socială și ce trăiește. Și poate că Guinevera îi doar un personaj dintr-o carte fictivă, dar aș cam paria eu pe măștile multora mai reali. Beck e numele personajului în carte, eu am tot mers pe Guinevera pentru că-mi place foarte mult cum sună. M-am amuzat amintindu-mi că lui Beck nu-i plăcea să i se spună Guinevera, dar Joe tot o făcea. Cred c-am avut o eroare mare la testul ăla care mi-o zis că-s doar 6% psihopată. 

Suntem bolnavi în atât de multe feluri, cam despre asta aș zice că-i Tu. Și despre stricăciunile din noi care nu se refac de la sine. Caroline Kepnes n-are soluții. Beck merge la vindecător de suflete, dar se împotmolește cu acesta mai grav decât ar fi făcut-o făr de ajutor. E doar o punere în scenă ca un uriaș semnal de alarmă. Eu vă arat asta și ailalta, voi singuri acționați în consecință ori ba! 

Singurul lucru mai crud decât o cușcă atât de mică încât pasărea să nu poată zbura e o cușcă atât de mare încât pasărea crede că poate să zboare.


Despre steluțe

De mă citiți nu-i o noutate că televizorul meu  cunoaște doar canalul de crime. Din astă cauză, a documentarelor făr de număr pe tema psihopaților, Tu fu un roman ușor lipsit de acțiune. Mi-am doritmult să aflu care va fi sfârșitul poveștii, dar cele 450 de pagini nu-l justifică. Sigur pentru a întări obsesiile, boala și faptul că psihopatul este unul dintre noi, făr de a însemna că-l vom identifica ușor, ba chiar deloc, fu nevoie de multă croșetare pe lângă. Pentru scriitură fură 5 steluțe, pentru ritm 3, așa am ajuns la cele 4 definitive. 

Mi-o plăcut mult verdictul lui Stephen King pentru Tu, hipnotizant i-o zis. N-am scris nimic despre limbajul vulgar pentru că l-am găsit perfect integrat în personajul său și m-am crucit olecuță aflând despre cititorii care au abandonat volumul la începuturi din astă cauză. Deh, chiar suntem bolnavi în atât de multe feluri. 

În mai am reușit performanța de a citi doar două cărți, ambele încheiate-n 4 steluțe. Voi reveni curând și cu cealaltă restanță numită Copilul tău. Părinții tăi. Tu. - Ioana Chicet-Macoveiciuc. Pân atunci diploma de la Cartea lunii mai se înmânează lui Tu


  • Tu - Caroline Kepnes, editura Herg Benet, 2017, 453 pagini.
____________________________
 În 2021 am mai citit și povestit despre:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu