luni, 19 decembrie 2022

CHEC (BRIOȘE) ZI ȘI NOAPTE

15/31 ➤ Provocarea lunii decembrie 31 de povești pentru 31 de zile.


Printre cărțile lui B. de la bloc am descoperit volumul I al colecției  Dulciuri de casă, ediție din 1985.  În martie, când am căpătat ouă de la găinile vecinilor,  am testat Checul Zi și noapte


Pentru că-mi plăcu ce ieși, după o săptămână am copt brioșe din același aluat. Google recomandă Checul Noaptea și ziua, aceeași rețetă. 

Nu este un chec pufos, ci are mai degrabă textura densă a cozonacului. 


Ingrediente pentru un chec (25 x 11 centimetri - 900 grame) sau 6 brioșe mari (150 grame/bucata):

- 200 grame unt moale (82 % grăsime fu al meu)

- 240 grame zahăr

- 1 plic zahăr vanilat

- 4 ouă

- 250 grame făină

- 1 plic praf de copt

- coajă de lămâie și portocală

- un praf de sare

- 20 grame cacao

- 25 grame lapte


Preparare chec (brioșe) Zi și noapte

Pasul zero presupune aprinderea cuptorului la 180 de grade Celsius și tapetarea cu hârtie de copt a tăvii de chec (pregătirea hârtiilor speciale pentru brioșe). 

1. Cu mixerul am spumat untul moale împreună cu zahărul pudră și cel vanilat.

2. Am adăugat ouăle pe rând și am continuat baterea.

3. Am încorporat și  făina cernută împreună cu praful de copt, coaja de citrice,  sarea. 

4. Am înmuiat cacao în lapte și am adăugat-o în jumătate din compoziție (450 grame). Am omogenizat amestecul. 

5. Am turnat în tavă (forme) alternativ câte o lingură din compoziția albă și câte o lingură brună până am terminat aluatul. 


Am încercat la montarea checului și a brioșelor ca la rândurile următoare peste compoziția neagră să suprapun albă și invers. 


6. Se coace la 180 de grade până trece testul scobitorii. Pentru a evita arderea suprafeței, se acoperă cu folie/hârtie la jumătatea timpului. În 45 de minute scobitoarea rămâne curată de e introdusă în chec/brioșă. 


7. Se lasă 5 minute în tava de copt, apoi se scoate pe un grătar pentru răcire.

8. Cartea recomandă pudrarea cu zahăr când este cald. 




ALTE MENȚIUNI

- Rețeta era pentru 3 ouă cu 250 grame zahăr pudră, 250 grame făină, 150 grame unt, 2 linguri lapte, 1 plic praf de copt, vanilie, coajă de lămâie. 

- Când am recalculat ingredientele pentru 4 ouă am redus zahărul și făina de la 330 grame la 250. 

- Când am repetat rețeta pentru brioșe am folosit 100 grame unt, 80 grame osânză. N-aș ști a zice care fură beneficiile porcului. 

- Cuptorul nu-mi coace uniform. Brioșele și checul le-am ținut câte 70 de minute la 180 de grade. La jumătatea timpului de coacere  am acoperit cu folie de aluminiu tava/formele,  pentru a evita arderea deasupra. Pân la urmă le-o prea copt fundurile. În 45 de minute ar trebui să fie bine coapte și să treacă testul scobitorii curate. 

__________________

⧪ Alte rețete de chec (inclusiv din același volum sursă) sunt adunate AICI.


 ⧪ Celelalte rețete de brioșe se găsesc sub eticheta ACEASTA


_____________________________________

Provocarea 31 de povești pentru 31 de zile este orânduită astfel:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu