vineri, 22 mai 2020

CHIFLE ÎMPLETITE

7/8 ➽ Seria rețete de chifle  
Îmi place foarte mult când miroase casa a pâine coaptă. Poate mai mult decât gustul pâinii abia scoase din cuptor, iubesc mirosul ei. 

Spuneam și-n celelalte etape ale proiectului  că variind foarte puțin în general ingredientele aluatului, am ales un mod cât mai diferit pentru modelatul chiflelor. Astăzi varianta înnodată numită în catalogul Patiseria de acasă împletită. 

Ingrediente pentru 21 chifle (60 grame / bucată - în rețeta originală erau 24 de chifle):
  • 25 grame drojdie proaspătă (în carte erau 7 grame de drojdie uscată)
  • 225 grame apă călduță
  • 10 grame zahăr (1 linguriță)
  • 225 grame lapte călduț
  • 30 grame ulei
  • 10 grame sare
  • 750 grame făină (tip 550 am avut)
  • unt topit pentru uns chiflele

Preparare chifle împletite
  • Am frecat într-un bol mic drojdia cu zahărul până drojdia s-a lichefiat. Am presărat puțină făină și am lăsat-o 15 minute în loc cald până a început să crească. 
  • În vasul mixerului am cernut făina, am adăugat drojdia dospită (dacă se folosește uscată se adaugă acum direct din pachet), laptele, uleiul, apa, sarea. 
  • Am frământat aluatul cu cârligul special 10 minute. Pentru frământat manual operațiunea se termină când se obține un aluat neted și elastic ( 6 - 8 minute e recomandarea oficială). 
  • Am răsturnat aluatul într-un vas uns cu ulei și l-am întors așa încât să fie tot uns.
  • L-am acoperit cu un ștergar și l-am lăsat în loc cald să-și dubleze volumul. Pentru că în bucătărie am avut 30 de grade (atâtea se adună când fac mâncare la soba cu lemne), așa arăta după 50 de minute. Cartea spune că este nevoie de 90 de minute pentru dospire.
  • Aluatul crescut l-am împărțit în bile de 60 grame. Fiecare bucată am întins-o într-un șnur de 25 centimetri. Am înnodat șnurul exact ca la nodul simplu cu frânghia. Am așezat capetele șnurului dedesubt și apoi fiecare chiflă în tava acoperită cu hârtie cerată. 
  • Chiflele se așează la distanță pentru că vor crește. Tava am acoperit-o și am lăsat chiflele la crescut. 20 - 30 minute zice sursa. 
  • Înainte de a le coace le-am uns ușor cu o pensulă trecută prin untul topit. 
  • Le-am copt la 190 de grade în cuptorul preîncălzit 40 - 45 de minute. În carte s-au rumenit după 20 de minute la 190 de grade, dar eu am cam sărit zahărul. 


Alte mențiuni
  • În rețeta originală pâinicile erau botezate: chifle împletite de la congelator. Erau coapte parțial, la 150 de grade 15 minute. După răcire erau congelate și apoi în momentul servirii erau date la cuptor 12 - 15 minute la 190 de grade, până se rumenesc.
  • Eu am congelat o parte dintre cele coapte și le-am încălzit direct din congelator, fără dezghețare. Le-am pregătit de Paște și ultimele s-au mâncat după o lună. 
  • Am găsit la Unicarm un săculeț cu 5 kilograme de făină ungurească tip 550. A costat 11 lei parcă. Pe aceea o tot folosesc, chiar și la prăjituri. 
  • Și de această dată am redus zahărul. Din cele 85 de grame am folosit doar 10. Presupun că din această cauză niciodată nu corespund timpii de coacere cu cei din rețeta originală. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu