vineri, 1 mai 2020

CHIFLE MOI


2/8 ➽ Seria rețete de chifle  
Îmi place foarte mult când miroase casa a pâine coaptă. Poate mai mult decât gustul pâinii abia scoase din cuptor, iubesc mirosul ei. Frământatul aluatului mă relaxează,  am ales însă odihna asigurată de truda mixerului.  

Așa le-o numit mama lor în catalogul Patiseria de acasă, așa le-am zis și eu, chifle moi. Drept e că-i ăsta cel mai potrivit atribut al lor. 


Aluatul trebuie să stea peste noapte la rece. Asta nu înseamnă nimic complicat, ci doar nițică organizare. B. are nevoie de pâine doar la micul dejun, eu gust din cele scoase din cuptor sau reîncălzite și astfel îmi asigur mirosul drag  de pâine caldă în casă aproape o săptămână. 


INGREDIENTE pentru 15 chifle (60 grame / buc.):
- 5 grame drojdie uscată
- 5 grame praf de copt
- 10 grame sare
- 450 grame făină 
- 50 grame unt topit
- 35 grame zahăr
- 1 ou
- 300 grame apă călduță (42 - 46 grade)


PREPARARE chifle:
  • Într-un vas am cernut făina cu praful de copt, le-am combinat cu drojdia și zahărul. 
  • Am adăugat untul topit, apa călduță, un albuș bătut  cu furculița, sarea.
  • Am amestecat ușor cu mâna până am obținut un aluat omogen, moale, ușor lipicios.
  • Am uns cu ulei un bol, am răsturnat aluatul și l-am acoperit cu folie.
  • L-am păstrat la frigider 8 ore, timp în care și-a dublat volumul.
  • Aluatul scos de la rece l-am împărțit în 12 bucăți de 75 grame. Fiecărei bucăți i-am adus marginile dedesubt și bila astfel obținută am așezat-o în tava de brioșe unsă cu unt. Pentru a lucra ușor cu aluatul moale, mi-am tot uns mâinile cu ulei. 
  • Fiecare chiflă am uns-o cu gălbenușul de ou bătut cu  o linguriță de apă. 
  • Am lăsat tava în loc călduros 30 de minute până chiflele au crescut.
  • În cuptorul preîncins la 190 de grade le-am copt 35 de minute până s-au rumenit. În carte coacerea era gata în 25 - 30 de minute.
  • După 5 minute le-am scos din forme și le-am lăsat la răcit pe un grătar. Le-am desprins ușor cu ajutorul unui vârf de cuțit, pe cele care n-au vrut altfel. 


ALTE MENȚIUNI
  • În rețeta originală chiflele erau de 125 grame. Eu le coc micuțe (60, 75 grame). 
  • Se recomandau 15 grame praf de copt și jumătate de pachet drojdie uscată. Taman atunci mi s-au terminat stocurile cu praf de copt. De fapt, la ingrediente erau prevăzute 400 grame făină cu agent de creștere. Nota editorului menționa ca înlocuitor pentru făina cu agent de creștere 3 lingurițe praf de copt, una de sare și completarea cu făină albă până la 400 de grame. 
  • Aluatul se poate lăsa la dospit o oră, o oră jumătate făr de a mai aștepta cele 8 ore la frigider. Când le-am testat astfel, nu am mai folosit ou nici pentru aluat (am uitat), nici pentru uns. Am împărțit aluatul frământat direct în forme și am așteptat dublarea volumului înainte de coacere.  Nu am observat diferențe de textură, ci doar în manipularea aluatului. S-a lucrat mai greu (foarte lipicios) cel care nu a stat la rece.
  • Secțiunea celor coapte făr de ou (le-am dăruit cu salată de ciuperci):
  • Deși am făcut de trei ori rețeta (respectând cantitățile deja enumerate la ingrediente), niciodată n-am avut aluatul suficient de moale pentru a-l turna cu lingura, după cum era procedura în carte. 
  • 3 pâinici am copt în tăvile dreptunghiulare. Fiecare a avut 100 de grame. Am întins cu mâinile unse cu ulei un dreptunghi din 50 grame de aluat, am adus laturile mari în mijloc și apoi le-am făcut sul. Am pus câte două suluri într-o formă. Au fost interesante pentru că s-au desfăcut pale după coacere. 
  • A doua oară le-am copt mai mari 12 x 75 grame. Mi-au ieșit și mai pufoase, ceea ce nu credeam că-i posibil. 
  • Sunt extrem de pufoase și s-au păstrat proaspete în frigider mai multe zile. 
  • Pentru reîncălzire acopăr tava cu hârtie cerată evitând astfel arderea capacului de coajă.
  • O parte le-am congelat și apoi le-am reîncălzit direct, făr de a le mai dezgheța.  Le pipăi și de se simte în mijloc aluat înghețat prelungesc timpii de stat în cuptor. 



În colecția seriei:
  1. Chiflele cu morcov AICI arhivate.

Săptămâna viitoare este rezervată cărților și poveștilor, episodul 3 al chiflelor este planificat pentru 11 mai.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu