vineri, 21 iunie 2019

GEM DE CĂPȘUNI



Provocarea Săptămâna Conservelor (4)

În copilărie,  pe când coboram scara grea, ce mi se părea întotdeauna șubredă, a beciului bunicilor pentru a smântâni oalele cu lapte, mă opream pe toate treptele pentru a admira comorile: borcane pline cu vișine în compot, sticle cu gâturi lungi în care se hodinea sucul de roșii (la operațiunea de umplere, întotdeauna bunica mă opărea cu el), prune verzi pentru acrit borșuri, gemuri de zarzăre aurii, morcov îngropat în nisip.  Toată viața de apoi am tânjit după un astfel de loc în care să văz șiruri, șiruri de conserve. Până anul ăsta nu l-am avut nicăieri. Beciul din casa nouă nu-i taman spațiul din visele mele, dar tot e mai mult decât dulăpioarele-cămară din restul locuințelor. Defilarea conservelor începe, dară!

După siropul și dulceața de căpșuni m-am inspirat de la aceeași sursă, ACEASTA, pentru gem. Am ales să pregătesc și dulceață și gem nu doar pentru că am avut fructe de mărimi diferite, ci mai ales pentru că nu erau toate integral sănătoase (cele mici și tari au ajuns la dulceață, cele foarte coapte și sănătoase la sirop). Toate care au rămas de la sirop și dulceață au sfârșit în gem.  Părțile alterate le-am îndepărtat, căpșunile mari le-am tăiat (cam mici pentru gusturile mele). 



INGREDIENTE GEM DE CĂPȘUNI
(800 grame gem)

  • 1 kilogram căpșuni (cântărit după curățare)
  • 500 grame zahăr
  • 3 grame sare de lămâie

PREPARARE

  • Am pregătit căpșunile, adică le-am spălat în două ape. Abia după spălare le-am îndepărtat codițele și părțile alterate. Pe cele mari eu le-am tăiat.
  • Am pus într-o cratiță peste căpșuni sarea de lămâie și apoi zahărul. Nu am amestecat, doar am scuturat ușor oala să acopere zahărul cât mai multe dintre fructe. Am lăsat vasul acoperit peste noapte la frigider.

  • Am amestecat apoi ușor pentru topirea zahărului și am pus oala pe foc mic. 
  • Cât timp vasul a stat pe foc, mai ales când siropul a început să scadă, am amestecat continuu și am cules spuma.
  • Din momentul în care a început siropul să fiarbă am cronometrat 20 de minute și am oprit focul.





  • Am sterilizat prin fierbere repede borcanele și în ele călduțe am turnat gemul fierbinte (borcanele într-o tavă, gemul pe rând în 3 borcănele pe un sfert, apoi revenit în toate 3 până au fost pline - la 1 centimetru de buză). 
  • Le-am închis capacele și le-am întors cu fundul în sus. Le-am acoperit cu ștergare și le-am lăsat până a doua zi când le-am mutat în beci. 



ALTE MENȚIUNI
  • Pentru că are jumătate din cantitatea de zahăr a dulceții, gemul este preferatul meu.
  • Pentru că au fost și fructe mari,  le-am tăiat în șase. Mă gândeam că vor rămâne după fierbere întregi ca cele de la dulceață. Mi-ar fi plăcut să întâlnesc mai des în gem și bucăți de fruct, mai mult decât pastă. 
  • Chiar de căpșunile n-au fost dintre cele mai grozave, ba dimpotrivă, doar dintre cele care n-au corespuns Siropului de căpșuni or Dulceții, gemul a ieșit extrem de aromat și are o culoare minunată, pe care n-am reușit s-o pozez.
  • Ca și în cazul dulceții, deși cumpărasem și pregătisem căpșunile, n-am avut timp pentru ele imediat și le-am congelat vreo câteva zile (după cele 10 ore de stat la rece cu zahărul și sarea de lămâie). 
  • Cum deja stocurile cresc, presupun că cele mai multe dintre borcane vor ajunge în prăjituri și daruri. 



Provocarea Conservelor pare a fi ultima dintr-un șir nu tocmai scurt de proiecte zambetane. Am obosit! 
Voi reveni cu lecturile, pe măsură ce le văz capătul. 

______________
Dulceața de căpșuni este AICI.



Siropul crud de căpșuni este ĂSTA.

3 comentarii:

  1. Gemul de capsune este si preferatul nostru ♥♥♥ Eu nu tin mortis sa am bucati de fruct in el, prin urmare il pasez bine :)
    Urmeaza dulceata de gogonele, nu? :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. De gogonele nu mă tentează. Îmi place cea cu roșii coapte. Am ratat prunele din păcate, am găsit o rețetă cu ele înainte să li se formeze sâmburele.

      Ștergere
    2. Am mancat intr-un an la mama cumnatei mele o dulceata de rosiute umplute cu miez intreg de nuca. O bunatate ♥♥♥ Eu nu fac de-astea :D

      Ștergere