- În vacanța de două săptămâni din februarie mi-am cărat trei volume. Cea mai neinspirată dintre alegeri a fost Cea mai frumoasă iubire a lui Don Juan - așa gândeam atunci. Cum de m-am sucit azi?
Își drese glasul și privi spre fereastră. Satul dormea, dar liniștea avea greutatea unei pietre uitate. În mintea lui răsărea aceeași întrebare: de ce toate poveștile oamenilor sfârșesc, mai puțin a lui?
Pe prag apăru Petrică, flăcăul lui Nae din vale, cu privirea aia mare, care șoptea frică și foame.
— Ce-i, băiete? întrebă vampirul.
Petrică nu scoase un cuvânt, dar el înțelese totul: foamea aceea tăcută, care cere și în același timp rănește, și frica – mai veche decât lumina becurilor chioare din sat.
La întrebarea despre cum aș scrie eu despre vampiri, răspunsul AI este atât de savuros, încât îl voi publica într-un text separat, în zilele următoare.
Legenda unui castel bântuit, istoria unui paricid, povestea unui conflict între conștiință și datorie, misterul unor crime în serie, clasica povestire cu vampiri sau memoriile apocrife ale unui mierloi, toate acestea au în comun (indiferent că e vorba de relatarea descărnată a lui Stendhal sau de stilul luxuriant al lui Barbey d’Aurevilly) același apetit pentru insolit sau senzațional și mai cu seama aceeași plăcere de a povesti pe care, din fericire, proza contemporană pare să și-o fi regăsit după decenii și decenii de experimentalism. Aceasta este una dintre mărcile distinctive ale nuvelei franceze din secolul al XIX-lea, iar întoarcerea, admirativă și nostalgică, la câțiva dintre marii maeștri ai genului este totodată întoarcerea la vârsta de aur a narațiunii. Cu acel sentiment de pietate pe care ni-l trezesc mereu monumentele venerabile ale literaturii. (Octavian Soviany)
...nu mi-ar fi greu să-ți demonstrez că diavolul de care te temi nu este decât o sperietoare a băbăciunilor, născocită, în folosul călugărilor, de vreun băutor răutăcios de agheasmă, dar o să-ți explic asta pe larg când vom cina, căci am stomacul prea gol și gura prea uscată pentru a susține cu succes la ora asta o discuție filosofică.
M-a prins foarte tare prima parte a născocirilor lui Charles Nodier, despre care nici n-am auzit pân acum. Jumătate dintre autori îmi sunt necunoscuți. Misterul și tensiunea, deși nu la ritmuri prea intense, starea emoțională a personajelor neliniștite și, mai ales, tabloul întunecat al castelului bântuit, vremea mohorâtă și dansul luminilor cu umbrele, m-or captivat.
Însă, când o apărut supranaturalul și i s-o mai adăugat și iubirea, siropoșenia adunată fu prea mult pentru simțul meu. Am fost dezamăgită, de parcă din spectaculoasa și înfricoșătoarea aventură a unor personaje terifiante o rămas doar degetele unui copil, care se joacă cu umbrele lor pe un perete alb. Mi-am notat că, de n-aș fi citit toate rândurile, suspansul astfel nediluat m-ar fi cucerit definitiv.
*** Cea de a doua povestire este scrisă de Stendhal și se numește Familia Cenci. Deși este prezentată cu mențiunea de a fi fost publicată postum în 1855, AI susține că a apărut inițial într-o revistă în anul 1837. Naiba-i mai știe! Cert este că povestirea a fost inspirată de evenimente reale - istoria tenebroasă a unui paricid din Italia secolului al XVI-lea.
Povestea adevărată a familiei Cenci din Roma este una întunecată și tragică. Contele Francesco Cenci, capul familiei, era cunoscut pentru cruzimea și abuzurile sale asupra soției și copiilor săi (în număr de șapte), în special asupra fiicei sale, Beatrice. După ani de suferință, Beatrice, împreună cu mama sa vitregă și frații săi (trei dintre ei), a complotat pentru a-l ucide pe Francesco. Crima a fost descoperită, iar întreaga familie a fost executată pe 11 septembrie 1599.
Cică stilul fu auster și lipsit de floricele retorice. L-am notat cu două steluțe, căci de multă vreme n-am mai citit pagini atât de umflate și de goale. Acțiunea, care n-aș zice că-i musai meritul autorului, am urcat-o până la patru steluțe. Finalul o fost ușor aiuritor, pentru un adevăr simplu: au fost condamnați la moarte și executați. Nu voi dezbate dilema victime sau criminali, voi scrie doar răspunsul meu: victime și criminali.
De încheiere: Papa Clement al VIII-lea a jucat un rol crucial în executarea familiei Cenci. Deși publicul a simpatizat cu Beatrice și familia sa, Papa a refuzat să le acorde clemență. Această decizie a fost influențată și de dorința sa de a menține ordinea și autoritatea, dar și de faptul că proprietățile familiei Cenci au fost confiscate și au ajuns în mâinile familiei papale după execuție.
Îi împărtășea acestei sărmane fete o erezie înfricoșătoare, pe care abia îndrăznesc s-o pun pe hârtie, spunându-i că, atunci când un tată concepe cu propria-i fiică, copiii care se nasc sunt obligatoriu niște sfinți și că toți marii sfinți venerați de biserică au fost zămisliți în felul acesta, avându-și drept tată bunicul matern.
**** Antologia continuă cu textul care dă numele volumului și care a fost publicat de Barbey D'Aurevilly în 1874. Și pe aici am mai intuit câteva elemente, dar un Don Juan interogat de o duzină de femei despre cea mai frumoasă iubire a sa, nu-i chiar prin toate cărțile. Mai e loc de surprize în cazul lui Digei? Pe care dintre fețe i-o vom descoperi de astă dată? Cine fu nașul Seducătorului? Surprize, surprize!
***** Am ajuns la singura nuvelă, Istoria unui mierloi alb de Musset, căreia i-am acordat cinci steluțe. I-aș fi bunghinit și ei multe neajunsuri (mai ales finalul), însă tare m-o mai durut inima pentru pocitanie pe întreaga călătorie. Fabula a fost publicată în 1842.
Un pui de mierloi alb se confruntă cu respingerea și neînțelegerile din partea celor din jur, în principal din cauza culorii sale atipice și a vocii, atât de diferite de ale semenilor săi. Pe măsură ce narațiunea se desfășoară, mierloiul alb încearcă să-și găsească locul în lume. Reușește să-și păstreze autenticitatea? Atrage pe cineva faptul că este diferit? Ce de prețuri plătim pentru a nu fi diferiți ș-apoi tot pe atâtea pentru a deveni unici!
**** Am ajuns, slavă!, la ultima povestire. Moartea îndrăgostită, publicată de Gautier în 1836, este încă un text fantastic, de astă dată cu vampiri.
Un preot se îndrăgostește de o vampiroaică, iar acest lucru nu este deloc un mister. De mă-ntrebați pe mine, nu-i cu emoție nici cine va învinge dintre dorința carnală și credința spirituală. Deh, n-am prea mulți dumnezei pe care să pariez. Sacrificiu, ispită demonică, altarul credinței, ce galerie de personaje spectaculoase!
Am tot completat anul publicării fiecărui text pentru că de n-ar fi fost stilul de scriere (greoi, cu detalii esențiale lipsă și plin de umplutură inutilă - nu că ar fi dispărut modul acesta de scriere, ci doar pentru că eu îl asociez altor epoci), temele abordate acum 200 de ani nu diferă cu nimic de cele ale prezentului: sisteme politice nefuncționale, trădători, inechitate, sărăcie, lupta pentru putere sau conflictele morale. Natura umană și problemele fundamentale rămân aceleași, indiferent de anul din calendar. Citind acum Băiatul Echo (despre un robot umanoid din 2200), aș paria că Matt Haig n-a greșit prea mult bazându-se pe aceleași realități. Atâtea eforturi sunt investite în progresul tehnologic, îmbunătățirea condițiilor de trai și creșterea speranței de viață, iar toate acestea sunt realizate cu succes. Și totuși, după 2000 de ani, rămânem primate sub atât de multe aspecte.
Pentru că trebuie să mă și opresc, să mai spun și că devine interesant să găsesc într-un singur volum genuri atât de diferite: fantastic, polițist, aventură, istoric or psihologic.
- Cea mai frumoasă iubire a lui Don Juan: antologia nuvelelor franceze de dragoste din secolul al XIX-lea, selecție, traducere și note de Octavian Soviany, editura Paralela 45, 2018, 335 de pagini.
- Totul e în regulă în mine și în lume - Petronela Rotar *****
- Farmacistul de la Auschwitz - Patricia Posner ****
- Cele cinci limbaje ale iubirii pentru adolescenți ****
- Cât mai aproape de tine - Vlad Roman ***
- Îți place mai întunecat - Stephen King ****
- Cele mai frumoase poezii ale anului - Alexandru Petria ***
- Cât timp înfloresc lămâii - Zoulfa Katouh ****
- Fabrica morții - Ota Kraus și Erich Kulka ****
- Toamnă la Pekin - Boris Vian ***
- Trenul spre Samarkand - Guzel Iahina ****
- Hoțul cinstit - F.M. Dostoievski ****
- Vindecarea copilului interior - Stefanie Stahl ****
- Nopți albe - F.M. Dostoievski ****
- Chiajna din Casa Mușatinilor - Simona Antonescu *****
- Un strop de sânge - Stephen King ****
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu