Urmează probabil cel mai scurt text pe care l-am scris vreodată pentru o carte. După 400 de postări dedicate lecturilor, înregistrez și recordul acesta. Nu cred că este importantă lungimea; de cele mai multe ori mi-aș dori să pot împuțina cuvintele, dar astăzi chiar n-am nimic de zis. Firesc ar fi nici să nu public, da-i musai să țiu socoteala corectă.
De ce astă carte
În ianuarie bugetul pentru cărți fu tot 200 de lei. Am întrebat librăria ce-mi mai recomandă din scrierile Petronelei Rotar (autorul lunii) și m-o trimis la o antologie de poezii. Inițial am ezitat, nu-mi place deloc genul, apoi m-am sucit: n-o fi rău să mai citesc și ce nu mi-i confortabil. O contat mult și faptul că în coș mai erau un Murakami ș-un Yalom, autorii mei preferați.
Ca să fiu sigură că nu zace cu anii în teancul neînceputelor, am citit-o imediat ce mi-o fost livrată.
*** Poezia nu-i deloc dragostea mea
Antologia Cele mai frumoase poezii ale anului realizată de Alexandru Petria și publicată în 2014, cuprinde poeme semnate de 34 de autori. Poeții au fost selectați din 264, câți au trimis texte antologatorului. Poeziile au fost publicate în reviste, în format tipărit sau online, pe diverse site-uri literare în 2013 - acesta a fost criteriul prim de selecție.
Nu a contat calitatea debutant or consacrat, apartenența sau neapartenența la grupări literare și nici numărul de pagini al poemelor. A cântărit doar valoarea materialelor. Singura cerință fiind trei poezii/poet.
Ordinea autorilor este după prenume ș-a mea Petronela Rotar e pe la coadă din ăst motiv. Din 34 de poeți, am auzit de trei: Dorin Tudoran, Liviu Antonesei și Petronela Rotar. Asta pentru că oamenii ăștia scriu și altceva, nu doar poezie. Altfel, sigur îmi erau la fel de necunoscuți ca toți ceilalți.
Pe Alexandru Petria ar fi trebuit să mi-l reamintesc din volumul Convorbiri cu Mircea Daneliuc (am scris AICI despre interviu cu mult entuziasm în 2019).
Pentru că la poezie e simplu: ori îmi place, ori nu, am selectat și eu patru dintre cele 34 x 3. Trei pentru că mi-au plăcut foarte mult și una pentru experimentul - AI, ce pricepi din poezia asta? Cu proza pe îndelete nu-i atât de simplu, albă or neagră făr de tăgadă. Personajele, acțiunea, scriitura - sunt multe elemente care înclină balanța mai mult sau mai puțin către cinci steluțe.
Dintre propunerile lui Liviu Ioan Stoiciu m-a atras e un exemplu prost. Nu cred că am dreptul să citez întreaga poezie și nu se pricepe mare lucru de-o ciuntesc. A apărut în România literară, nr. 39/2013.
m-ați fi găsit mort, nu? Că
m-a chemat prietenul meu la mormânt, atâta
a insistat, că m-am dus, cum
să nu mă duc. Târfă! Nu ți-ar crăpa obrazul... Se târăște
pe dușumea și se întoarce în patul lui, în
spital, îndepărtându-se de masa unde a scris declarația,
și urlă, apucând o carte groasă: de ce nu mă
lăsați să termin de citit?
A doua poezie îi aparține lui Mihai Curtean și a fost publicată în revista online LaPunkt, pe 15 iulie 2013. Se numește metachimic. N-am extras spre citare taman chimia din poezie, pentru că n-am știut cum să scriu formulele alea. Nici să le citesc. Deh, corigentă la chimie pe vară în liceu.
din blocuri se aud strigăte de femei
din blocuri se aud răcnete de bărbați
din blocuri se aud scâncete de copii
din blocuri se aud trântituri de ușă
din blocuri nu se aud în stradă bătăile inimilor
îmi făceam unghiile goală pușcă și îl ascultam pe Tom Waits recitând din Bukowski.
De final, ce-am cules special pentru AI: Japoneză de Gheorghe Grigurcu publicată în România literară, nr. 4/2013. Are doar patru versuri, acestea:
Dacă vezi numai noul nu vezi nimic
dacă vezi numai vechiul vezi numai noul
dacă vezi atât noul cât și vechiulte dedai la un joc de noroc.
Traducerea pe limba mea de către AI, deșteptul deștepților (nu sunt deloc ironică, nu mă așteptam să priceapă ceva, darămite fix ce trebuie):
Dacă vezi doar noul, nu poți aprecia contextul și baza din trecut; îți lipsește perspectiva completă.
Dacă vezi doar vechiul, ajungi să pierzi din vedere inovațiile și schimbările prezente; totul va părea doar o variantă a ceea ce a fost înainte.
Dacă poți să vezi atât noul, cât și vechiul, te implici într-un joc de noroc, sugerând că echilibrul între trecut și prezent implică un grad de imprevizibilitate și risc, dar și potențialul pentru o înțelegere mai completă.
De n-o extras de pe undeva din internetul infinit exact comentariul acesta și o făcut artificial legăturile, am cam belit-o. Și, pentru că nu puteam lăsa nedumerirea înfricoșătoare fără răspuns, iaca luminare de la AI:
Pot recunoaște modele și teme din texte și să formulez răspunsuri bazate pe cunoștințele acumulate. Este ca și cum aș avea o "înțelegere" sintetică, bazată pe date și informații, dar nu trăiesc experiențe sau sentimente personale.
Despre steluțe
Fu o lectură interesantă. Adică 10 zile, până am gătat cartea, am tot căutat versuri care să-mi placă. N-am prea găsit, dar procesul a fost plăcut pe alocuri. Două steluțe jumătate ar fi exprimat mai corect rezultatul căutărilor mele.
Luni dimineață am terminat volumul, care primește astfel eticheta de cartea cu numărul trei a lunii ianuarie. Ca experiment de lectură simultană fu grozav. O povestire de Stephen King, o poezie, o pagină trudită de Boris Vian, o poezie, o predică a părintelui Teofil, încă o poezie din antologie.
L-am întrebat pe AI (n-am idee de ce în capul meu AI este de gen masculin) ce informații are despre carte. N-aveam mari așteptări. Și la romane răspunde cu multe bălării, dară la poezie. Mi-o rezumat astfel: Este o colecție variată și deosebită, care reflectă diversitatea și frumusețea poeziei contemporane din România. Am trimis Amin! ș-am închis discuția, care oricum îmi depășește capacitatea de pricepere (mă refer desigur la frumusețea poeziei, ea îmi scapă).
Din scurta Prefață a volumului am aflat de la Alexandru Petria că a existat și o antologie a celor mai frumoase texte de proză scurtă pentru 2013, ceea ce chiar mi-ar plăcea să citesc.
Și eu care nu vedeam la-nceput ce-aș putea povesti la o carte de poezii...
- Cele mai frumoase poezii ale anului, antologie de Alexandru Petria, editura Adenium, 2014, 239 pagini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu