sâmbătă, 11 noiembrie 2023

PÂINE JAPONEZĂ CU LAPTE

Plouă a doua zi or a noua, nu mai știu! Parcă dintotdeauna: noroi, frig și noroi, tristețe, frig. Mi-ar plăcea să fie casa plină cu miros de chifle aburinde și lapte cu ciocolată. În schimb am dat foc la un bețișor cu miros dulce zice eticheta, în fapt 100% fum,  și mi-am deschis o bere. De scriu despre pâine e ca și când... 

Pentru gemul cu dovleac - AICI rețeta - ziceam c-am testat o pâine nouă, specială. 

Pe la începutul anului G. îmi recomandase o variantă de LaLena - ASTA care o-nregistrat recorduri de aprecieri în familia ei. Am recunoscut atunci ușor ingredientele și tehnica de la cozonacul cu lapte - ĂSTA, pentru mine Cozonacul Suprem. Ceea ce-n mintea mea fuse recomandat la-nceput de an se dovedi a fi fost trimis taman în februarie 2021. Timpule, un' te zorești?!


Ingrediente pentru 6 pâinici (130 grame/bucata): 

  • 300 grame lapte călduț
  • 480 grame făină
  • 10 grame zahăr
  • 20 grame drojdie uscată sau 40 - 50 grame drojdie proaspătă
  • 2 ouă
  • 2 gălbenușuri
  • 5 grame sare
  • 50 grame unt moale



PREPARARE PÂINE JAPONEZĂ CU LAPTE

Urmează pași făr de număr și timpi asemeni, dar i-o meritat cu siguranță. Ș-apoi îs multe minute în care nu se dă cu sapa, doar se face orice altceva timp în care aluatul dospește. 


  • Într-o cratiță cu fund dublu am turnat 150 grame lapte  și l-am amestecat cu 50 de grame făină. Am pus cratița pe foc și am amestecat continuu până compoziția o-nceput să fiarbă și să se îngroașe. Lena o trecut fiertura într-o farfurie, a acoperit-o cu folie alimentară și a lăsat-o la răcorit 20 - 30 de minute. Eu doar am lăsat cratița deoparte  cât am pregătit drojdia. 

  • Drojdia uscată, zahărul și 150 grame lapte călduț le-am amestecat și lăsat 10 minute să se activeze drojdia.  O crescut de-o luat-o pe lângă,  cât n-am fost atentă. 

  • În vasul mixerului am adăugat drojdia spumă, făina opărită, 430 grame făină (restul), 2 ouă, sarea, untul moale. Am amestecat totul cu mixerul folosind cârligul pentru aluaturi. Când am obținut un aluat neted și uniform l-am transferat într-un vas uns cu ulei. Puteam folosi tot bolul mixerului, dar de ce să nu cresc numărul vaselor de spălat?!


  • Am acoperit vasul cu folie (există la Jumbo o cască de plastic, ca cea de duș) și l-am lăsat 50 de minute la dospit, în loc cald. 60 de minute cerea cartea. 


  • După ce aluatul și-o dublat volumul, l-am împărțit în 6 bucăți egale, a câte 150 de grame fiecare. 


  • Fiecare bucată am rotunjit-o folosind din uleiul cu care am uns bolul.  Am lăsat bilele  10 minute pe masă la odihnit. 
  • Am întins cu sucitorul fiecare bilă într-o foaie ovală, de 4-5 milimetri grosime.  O margine lungă (1/3) am adus-o spre interior, cealaltă margine (1/3) suprapusă peste prima. Am rulat pe orizontală. Identic am modelat rulouri toate bucățile de aluat.  Nu știu de ce le-am așezat de-a-ndoaselea în poză. Începem cu ovalul din dreapta, prima împăturire, a doua și la stânga rularea, etapa finală. 


  • Am pus fiecare rulou într-o formă unsă cu unt și tapetată cu făină. 


  • Am lăsat iară la crescut aluatul 30 de minute, până a depășit marginile paharului.  Pentru asta acopăr lejer tava în care am formele cu folie.  Este pasul la care am aprins și cuptorul la 175 de grade Celsius pentru preîncălzire. 45 - 60 de minute recomandă sursa pentru ultima dospire. 


  • Am amestecat gălbenușurile cu două linguri de lapte și am uns fiecare pâinică în parte,  înainte de  a le băga la copt. 
  • Am copt pâinea 50 de minute la 175 de grade Celsius. Pentru că s-a rumenit foarte repede, în ultimele 30 de minute de coacere am acoperit formele cu hârtie cerată. 40 - 45 de minute a durat coacerea unei pâini la Lena, la 170 de grade Celsius setat cuptorul.


  • După coacere am lăsat pâinea 5 minute la răcorit în forme și apoi am scos-o pe un grătar la răcit. 

Este o pâine foarte pufoasă, cu textură de cozonac. Pare-se poate fi păstrată proaspătă mult timp. Nu poci mărturisi decât că fu perfect potrivită gemului de dovleac, cu unt gras. Se feliază ușor, făr de firimituri, cu un cuțit zimțat. 





ALTE MENȚIUNI


➤ Cu jumătate de doză Lena a copt o pâine de circa 400 de grame în tava de chec. De fapt, eu am dublat cantitățile ei.

➤ Dacă se coace pâine, bucățile modelate de aluat se așază una lângă alta în tava de copt acoperită cu hârtie cerată. Colajul meu este de la rețeta de cozonac sus pomenită transformată în variantă de post - ACI isprava cu lapte de cocos.



Parcă fu prea multă drojdie uscată, cel mult 15 grame voi consuma data viitoare. 

Dacă nu se folosește mixerul, aluatul se frământă pe masă. La început este foarte moale și lipicios, dar nu se suplimentează cantitatea de făină. Doar se amestecă iar și iar până devine neted, mai puțin lipicios și uniform. Pentru a-l desprinde de blat se folosește o spatulă.
 
➤ Formele pe care le-am folosit pentru copt sunt pahare de înghețată cumpărate din Pepco. În funcție de rețetă uneori pot fi refolosite de 2, 3 ori până se desfac. Au baza de 7 centimetri și înălțimea de 6.
 

Printre ingredientele cozonacului nu se regăsește oul și desigur că zahărul apare într-o cantitate mult mai mare. 

Nu știu să zic cât timp se păstrează pâinea proaspătă. La noi a doua zi dispăruse. Cel mai mult mi-o plăcut caldă,  cu unt și sare. 


  Alte 15 rețete de pâine și chifle sunt adunate AICI


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu