luni, 20 decembrie 2021

COVRIGEI

15/31➤ Provocarea lunii decembrie 31 de povești (or mai puține) pentru 31 de zile

Am zis că iau o pauză scurtă și aproape că trecu săptămâna peste proiectul meu special. Mai e vreme de recuperări, oi vedea!


Îmi doream niște ceva pentru întâlnirea cu prietenii și berea. Cum am găsit deja cea mai bună rețetă de sărățele din lume, ASTA, fu simplu pe mai departe. După ce am decupat pătrățele, dreptunghiuri, triunghiuri, cu gaură îmi rămăsese să-ncerc. 


INGREDIENTE

  • 400 grame făină
  • 100 grame unt rece (82% grăsime) 
  • 100 grame untură rece
  • 150 grame iaurt 
  • 7 grame drojdie uscată
  • 10 grame zahăr
  • 10 grame sare
  • pentru uns: 1 ou (opțional boia, turmeric)
  • pentru presărat deasupra: semințe de susan și mac



PREPARARE COVRIGEI

  • În bolul mixerului am cernut făina și am adăugat grăsimea rece tăiată cubulețe, zahărul și drojdia. Am amestecat rapid cu paleta pentru aluaturi  până am obținut un aluat nisipos.


  • Am adăugat sarea și 150 grame iaurt treptat. Am amestecat scurt  până am obținut un aluat omogen, ferm, nelipicios. Iaurtul se pune treptat pentru că ar putea fi vorba de o cantitate mai mare sau mai mică în funcție de făină. Se poate ajunge și la 200 grame iaurt. Eu folosesc întotdeauna făină tip 650 și kefir 3.5% grăsime. După ce adaug cele 150 grame mă opresc. Uneori aluatul este mai lipicios, dar întotdeauna modelabil. 
  • Am rotunjit aluatul și l-am lăsat la odihnit, la temperatura camerei, 30 de minute.

  • Pe blatul foarte puțin înfăinat am întins aluatul cu sucitorul într-o foaie cu  grosimea de 1 centimetru.  
  • Am dat foaia 15 minute la frigider pentru a putea decupa cu ușurință discuri. Chiar de aluatul nu este rece, discurile se decupează ușor. Când însă se transferă pe tava de copt, de nu este rece, covrigeii se deformează.  
  • Întâi am folosit un decupator rotund de 5 centimetri și pentru gaură un dui cu baza de 2.5 centimetri. 

  • Am îndepărtat tot aluatul care nu aparținea covrigeilor și l-am lăsat la rece până am terminat de copt prima tavă. 
  • Am bătut oul cu boia și turmeric (le folosesc pentru culoare) și am uns covrigeii folosind o pensulă mică de pictură.

  • Am presărat semințe de mac și/sau susan.
  • Am așezat în tava de copt covrigeii la distanță mică între ei. Cresc doar în sus, nu se lățesc. 

  • La 180 de grade în cuptorul preîncins se coc până se rumenesc făr de a se arde. 20 de minute durează la mine. 
  • Se lasă la răcit în tavă. 

  • Restul de aluat se lucrează identic: întindere, decupare, ungere, coacere. Pentru a  doua tavă am întins o foaie mai subțire, de 0.5 centimetri și mi-au plăcut mai mult acești covrigei.  Parcă erau mai fragezi decât cei groși. 
  • Se păstrează în spații răcoroase și se recomandă cutii de carton pentru asta.



    ALTE MENȚIUNI

    • N-am cântărit covrigeii copți, dar aluatul a avut 800 grame. 
    • Cei mai gustoși covrigei i-am obținut folosind osânză și nu untură. Deși credeam că nu-i mare diferență între cele două grăsimi, abia așa am descoperit că-i una chiar foarte mare. 
    • De multe ori îmi pregătesc aluatul și-l las la frigider înfoliat până mai târziu în acea zi sau pentru a doua zi, când îl coc. De s-o-ntărit îl aștept puțin la temperatura bucătăriei să poată fi ușor întins.

    • După prima tură de covrigei, mi-au rămas pe blatul de lucru multe semințe de mac și susan. Le-am încorporat pe toate în aluatul rămas. Pentru a evita risipa la următoarele tăvi am început să tăvălesc covrigeii direct în farfuriile cu semințe. Se lipesc foarte multe de ou și pân la urmă am revenit la presărarea semințelor cu mâna. 
    • După ce îi coc și-i răcesc,  îi păstrez într-o tavă pe care o acopăr cu hârtia pe care au copt. I-am ținut așa aproape 10 zile în debara. Dar cei mai gustoși sunt în primele zile. Se păstrează frăgezimea și aroma de unt, apoi devin uscați, deci crocanți și cam făr de gustul special. 
    • O secțiune cu cei decupați din foaie de 0.5 și cei din aluat cu grosimea de 1 centimetru:

    • Fu o bucurie să-i decupez, chiar dacă sărățelele se pregătesc mult mai repede, fu relaxant să mă joc cu aluatul și decupatoarele. 


    Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu