duminică, 5 decembrie 2021

BRIOȘE CU SCORUȘE

5/31➤ Provocarea lunii decembrie 31 de povești (or mai puține) pentru 31 de zile.

Am cumpărat din Lidl, cu foarte mulți ani în urmă, o cutie ce conține 50 de fișe  cu rețete și fotografii de brioșe. Acolo am găsit o rețetă  cu mere, pe care  am repetat-o de vreo 10 ori făr ca asta să-nsemne c-am ajuns cu ea și pe Zambetania. 

Brioșele ies foarte pufoase, deși la mine nu prea cresc la copt. Sunt umede după coacere și dulci spre deloc. Se pregătesc foarte repede și se păstrează proaspete și aromate mai multe zile. Îmi plac foarte mult dimineața cu lapte bătut. Pân acum le-am experimentat doar cu mere (proaspete or conservate) și scorușe, dar e musai să le-ncerc cu dovleac, gutui și ce-oi mai găsi prin beci. 


40 de ani, pân să ajung în Timiș și livada cea nouă, n-am auzit de scorușe. Am călcat prima dată în casa cumpărată prin noiembrie și-n livadă era un pom foarte mare, făr de frunze, în care atârnau multe pere stricate. Aveau pieliță, mustăți și sâmburi de nici nu m-am dumirit care li-i gustul. Vreo 2 ani toată lumea abia aștepta frigul pentru a le gusta, dar eu am rămas la prima impresie că nu-i mare scofală de capul lor. Anul acesta mi-am propus să nu le mai las pământului și le-am adunat pe toate aproape. Le-am strâns în fiecare zi pe cele foarte coapte și căzute din pom. Am îndepărtat ușor coaja și mustățile iară pulpa cu semințe am trecut-o prin sită. Piureul astfel obținut l-am congelat. Pân acum l-am folosit doar la brioșe și ruladă. Au textura perelor foarte coapte și sunt ușor acrișoare. Google zice că astea-s moșmon și că scorușul are fructe galbene. Eu nu-l contrazic pe B., dacă la el îs scorușe, asta-s și la mine. 


Ingrediente pentru 12 brioșe (baza de 5 centimetri):

  • 250 grame piure de scorușe
  • 1 ou
  • 215 grame făină
  • 5 grame praf de copt
  • 2 grame bicarbonat
  • 4 grame sare
  • 215 grame iaurt (am avut kefir 3,5% grăsime)
  • 65 grame ulei
  • 80 grame zahăr brun
  • 20 grame zahăr vanilat
  • opțional 20 grame granule de nuci caramelizate


PREPARARE BRIOȘE 
  • Se preîncălzește cuptorul la 180 de grade. Cartonașul zice că de-i programul cu ventilație temperatura să se seteze la 160 de grade Celsius. 
  • Într-un bol am amestecat oul, iaurtul, uleiul cu zahărul, sarea și scorușele. Am folosit un tel pentru a le omogeniza. În rețeta originală zahărul era alb, mie îmi place foarte mult aroma specifică celui brun. 
  • Am cernut peste ele făina, bicarbonatul și praful de copt. Am mai amestecat scurt doar cât să le încorporez.
  • Aluatul astfel obținut l-am repartizat în 12 cupe de brioșe acoperite cu hârtie specială. Atât de specială și de ieftină de n-am mai reușit s-o desfac de pe brioșe. 

  • Eu aproape am umplut forma. Teoria zice 3/4, dar nu mi-au crescut niciodată cât să dea pe lături.
  • Peste aluat am presărat nuci caramelizate. 


  • Cartonașul spune că se coc 30 de minute la 180 de grade. La mine-i nevoie de 40 de minute până scobitoarea iese curată.  


  • Se lasă 5 minute în formă după coacere. Apoi se scot pentru răcire pe un grătar. 
  • După răcirea completă le-am păstrat înfoliate la frigider ș-o săptămână. Uneori o parte le congelez și le las la temperatura camerei să se dezghețe când le consumăm. 


_______________
Alte rețete de brioșe (cică cel puțin 40), de post or nepost, se găsesc la eticheta ACEASTA.


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu