vineri, 19 februarie 2021

BISCUIȚI CU UNT ȘI CARTOFI

➽ Proiectul Fiecare vineri din februarie cu biscuiții ei sărați (3)


Pentru o săptămână am abandonat biscuiții cu ceapă și cartofi, încă n-am achiziționat noul ingredient surpriză. Și ce-mi ieși-n cale?! O nouă rețetă cu cartofi. Ha! Din decembrie tot abuzez combinația cartofi - aluat sărat, dar mi-s fascinată încă. 

Rețeta am găsit-o într-o carte din biblioteca lui B. mutată de la bloc în traistele de la casă. Se numește Aluaturi, foetaje, fursecuri. Patiserie de casă și-i publicată-n 1979 de Natalia Tăutu-Stănescu


INGREDIENTE PENTRU 500 GRAME BISCUIȚI CU UNT ȘI CARTOFI

⧪ 200 grame cartofi curățați
⧪ 200 grame unt la temperatura camerei
⧪ 200 grame făină
⧪ 1 linguriță sare
⧪ 1/2 linguriță piper măcinat
⧪ 1/2 linguriță usturoi granulat
⧪ 1 ou
⧪ mac, susan


PREPARARE BISCUIȚI CU UNT ȘI CARTOFI

  1. Se aprinde cuptorul la 180 de grade Celsius.
  2. Cartofii cubulețe se acoperă cu apă și se fierb până când trece furculița prin ei. Se pasează.
  3. Se amestecă într-un bol piureul de cartofi, făina, untul moale, sarea, piperul și usturoiul. 
  4. Deși cartea zice că se va obține un aluat tare, eu am avut unul moale, lipicios. Nu am completat cu făină.
  5. Aluatul se răstoarnă pe folie alimentară, se împachetează în ea și se păstrează la rece o oră.
  6. Se întinde foaie cu grosimea de 1 centimetru cu ajutorul sucitorului pe blatul înfăinat cu măsură. Nu-i cea mai ușoară misiune, aluatul o rămas lipicios după ce o șezut la rece, dar nici nu-i pe atât de complicat.
  7. Am decupat pătrate cu latura de 7 centimetri, pe care le-am tăiat pe una dintre diagonale pentru a obține 2 triunghiuri. Am obținut 18 pătrate dintr-un aluat ce a cântărit 600 de grame.
  8. Am bătut oul cu un praf de sare și am uns aluatul.
  9. L-am presărat jumătate dintre biscuiți cu mac, jumătate cu susan. 
  10. Pe tava acoperită cu hârtie cerată i-am așezat. Nu se lățesc la copt, nu este nevoie de spațiu mare între ei. 
  11. I-am copt 20 - 25 de minute la 180 de grade până s-au rumenit. 


ALTE MENȚIUNI

➤ Am adăugat usturoi, piper (lipseau la sursă) doar pentru că-mi plac foarte mult în  combinația cartofi - aluat sărat. Cu greu m-am abținut să nu completez și cu ceapă. Fu o idee grozavă asta a condimentelor. Se poate folosi și usturoi proaspăt. Se va fierbe și pasa împreună cu bucățelele de cartofi.

➤ În carte nu este specificat procentul de grăsime al untului. Presupun că funcționează și cu cel mai slab, eu am avut 82%, de vreme ce este menționat că poate fi substituit cu margarină. 

➤ În rețeta originală sunt folosite două lingurițe de sare la formarea aluatului și înainte de coacere este uns cu ou și presărat cu sare și chimen. 

➤ Făina mea fu tip 550 și ziceam că-mi fu teamă să completez până la obținerea unui aluat tare, specific sărățelelor. Data viitoare însă așa voi face. 

➤ Am găsit pe internet o rețetă asemănătoare în care cartoful este înlocuit, în aceeași cantitate, cu brânză dulce de vaci bine scursă de zer. Mi-ar plăcea să reduc untul, dar încă nu știu cum. 

➤ La sursă aluatul este tăiat sub formă de fâșii (10 centimetri lungime, 1.5 lățime) ș-atunci produsul copt e numit saleuri. 

Am pozat biscuiții când erau fierbinți (altfel riscam să le am doar urma). După răcire straturile aluatului s-au definit mult mai limpede, aproape ca la un foietaj.  


În arhivă, celelalte două rețete ale seriei

Biscuiți cu brânză



Biscuiți cu măsline



Și o rețetă foarte asemănătoare cu cea de astăzi, doar că-i mult mai ieftină:
 



✔Alte variante de biscuiți sărați or dulci, peste 30 de rețete,  pot fi găsite ACI



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu