vineri, 17 aprilie 2020

CHEC DIN ALBUȘURI

Pentru Paștele catolic aveam în plan o prăjitură cu portocale, după ce am ratat un cozonac. Pentru că s-o nimerit 4 zile făr de apă fu mai simplu să pregătesc chec și brioșe (rețeta în programul viitor). Mai ușor pentru că sunt puțini pași de pozat, deci de spălat mâinile cu apă cumpărată. 

Și această rețetă este inspirată de catalogul Patiseria de acasă. Se numește Chec alb de casă acolo și  l-am pregătit acum pentru a doua oară. 



  INGREDIENTE 
pentru un chec glazurat copt în forma semirotundă cu dimensiunile 13 x 27 centimetri: 
  • Pentru chec
- 60 grame făină
- 50 grame zahăr pudră
- 4 albușuri
- un praf de sare
- 1 lingură zeamă de lămâie
- 100 grame zahăr tos
- 1 linguriță esență de vanilie
- 1/2 linguriță esență de lămâie
- coaja rasă de la o lămâie

  • Pentru glazură
- 60 grame ciocolată neagră (53% cacao), în rețeta originală era ciocolată cu lapte
- 120 grame frișcă lichidă
- 1 lingură ulei


PREPARARE CHEC DIN ALBUȘURI 
  • Cartea cere ca albușurile să stea 30 de minute la temperatura camerei, cică se bat foarte bine astfel. Am respectat  pentru vreo 10 minute regula. 
  • Pentru început se cerne de două ori făina cu zahărul pudră.
  • Într-un bol am bătut albușurile cu sarea la viteză medie. 
  • Am adăugat treptat zeama de lămâie.  
  • Când spuma a format creste moi am adăugat în tranșe zahărul tos și la viteză mare am bătut ouăle până s-au format creste tari (de se întoarce castronul, bezeaua nu cade).
  • La viteza cea mică a mixerului am încorporat făina cernută și la final coaja de lămâie și esențele.  
  • Am uns tava cu unt și am tapetat-o cu făină. 
  • Am turnat compoziția și am nivelat-o. 
  • În cuptorul preîncins (10 - 15 minute) la 180 de grade am copt checul 60 de minute până când o scobitoare introdusă în mijloc a rămas curată.

  • Întors cu partea coaptă în jos, am lăsat checul să se răcească complet.
  • Am trecut cu un cuțit pe lângă mărginile tăvii și am răsturnat checul răcit pe un platou. 
PREPARARE GLAZURĂ DIN CIOCOLATĂ
  • Într-o crăticioară am combinat frișca lichidă cu ciocolata ruptă bucăți mici.
  • Pe baie de aburi am topit-o.
  • Am adăugat uleiul și am lăsat-o la răcit până s-a îngroșat.
  • Am acoperit checul răcit cu ea. 

  • Pentru că tot nu aveam ce face m-am jucat cu un răzuitor zimțat (l-am cumpărat din Kaufland). Am trasat linii orizontale, apoi verticale pe întregul chec.

  • Am lăsat checul la frigider să se întărească glazura. 
  • L-am porționat cu un cuțit trecut prin apă caldă pentru a evita distrugerea glazurii.


ALTE MENȚIUNI
  • Pentru coacerea în tavă normală de chec se dublează cantitățile la toate ingredientele. 
  • Prima dată am pregătit checul, tot din 4 albușuri în forma de guguluf cu baza mare de 16 centimetri și am adăugat coajă de portocală confiată (o cumpăr de la Prăvălia condimentelor, un magazinaș pe care abia l-am descoperit în oraș și care comercializează ce nici nu visam. Mi-am cumpărat ciocolată belgiană, concentrat de portocale, fulgi de cocos cruzi și pentru B. cea mai iute boia din viața lui). Nu l-am glazurat atunci. 
  • Am folosit, conform rețetei originale, o jumătate de linguriță cu sare de lămâie și nu zeamă de lămâie. Mi-a plăcut foarte mult aroma specială datorată sării. Copiilor deloc. Albușurile s-au bătut foarte bine și textura gugulufului era aceea de vată de zahăr ce are și făină printre ingrediente. Deși nu se vede corect în poze, checul a fost alb, extrem de alb. Pentru că am copt în tava neunsă și exteriorul a fost alb și nu auriu de la coacere. În carte se recomandă coacerea gugulufilor în forme neunse, netapetate pentru ca aluatul să facă priză cu pereții și astfel să crească. După ce se răcește bine după coacere în forma întoarsă cu baza mare în jos, se desprinde ușor folosind pentru margini un cuțit. 
  • În carte checul este copt din 12 albușuri în forma de 25 centimetri cu gaură. Eu l-am copt prima dată și în forma de guguluf cu baza mare de 23 centimetri, fără gaură, din 4 albușuri. Bineînțeles că fu prea puțină compoziție, 6 - 8 ar fi fost suficiente, 12 îs mult prea multe.  
  • Tot printre recomandările din carte: ouăle să nu depășească 30 de minute de păstrat înainte de batere la temperatura camerei. Și mai este una care zice înainte de coacere să se treacă prin compoziție cu un cuțit pentru a elimina aerul. Eu am păstrat aerul cu gândul că altfel nu-mi iese pufos și crescut. Checul e copt când crăpăturile apărute sunt uscate și checul atins ușor nu mai revine la suprafață. De astă dată nu a crăpat, dar prima dată a crescut foarte mult și am testat regula crăpăturilor uscate. 
  • Cantitatea de zahăr este mult mai mare la sursă, 200 grame zahăr pudră - am folosit doar 50 și 200 grame zahăr tos - redus de mine la 100 de grame . Eu am redus-o și când nu am folosit glazură. Checul este dulce, pentru mine foarte dulce, dar nu s-o mai plâns nimeni.
  • Pentru că a doua oară nu doar că am substituit sarea de lămâie, dar am adăugat suplimentar coaja și esența de lămâie, checul a avut un cu totul alt gust. Mult diferit de cel dintâi și cu o textură mult mai apropiată de cea a checului clasic. 
  • Chiar și cu zeamă de lămâie  are un gust și o textură diferite de toate deserturile pe care le-am mâncat până acum. Poate și pentru că nu are unt, habar n-am! Îl recomand măcar de experiment. Eu voi continua să-l testez cu adaosuri diferite. 
  • Glazura la sursă era din 180 grame frișcă bătută cu o lingură de zahăr pudră și combinată cu ciocolata topită. 
  • Am tăiat foarte ușor checurile folosind un cuțit lung zimțat (mișcări de ferăstrău).
🔺O altă rețetă grozavă de chec din albușuri (cu untură, nuci și ciocolată) este ACEASTA.


🔺Aceeași rețetă în varianta cu rahat este AICI


 Sănătate multă tuturor și zile luminate!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu