sâmbătă, 18 noiembrie 2017

CEA DIN URMĂ ZI A UNUI CONDAMNAT - VICTOR HUGO


De ce astă carte
Într-una dintre scrierile lui Marin Preda am nimerit peste câteva referințe admirative la astă carte. O aveam în bibliotecă și pentru că Solenoid, romanul pe care-l  citesc zilele astea,  are cinci kile, mi-am ales pentr-un drum scurt, de doar trei ore, broșurica lui Victor Hugo. O mai citisem prin adolescență, dar cum nu-mi aminteam mare lucru, am presupus că tinerețea fu de vină pentru lipsa mea de receptivitate. 

Cea din urmă zi a unui condamnat (la moarte)
Romanul reprezintă manifestul lui Victor Hugo pentru abolirea condamnărilor capitale, în speță  execuțiilor prin ghilotinare, acte cu caracter înspăimântător și nelegiuit. Cartea va fi începutul unei lungi bătălii împotriva acestei pedepse. Este lansată în 1829.
Citatele următoare sunt din Postfață și reprezintă declarații publice ale domnului Hugo.
Cei care judecă și condamnă pretind că pedeapsa cu moartea e necesară. Mai întâi că trebuie să tăiem din trunchiul alcătuirii sociale orice ramură vătămătoare și care mai poate vătăma încă. Dacă problema s-ar reduce la atât,  închisoarea pe viață nu-i de ajuns? La ce bun moartea? Poate să scape din închisoare? N-aveți decât s-o păziți mai strașnic. 
Cumpăniți puțin, oricare ar fi crima, acest drept nemărginit, pe care și l-a creat societatea de-a lua ceea ce n-a dat... 
Ce-am fi pierdut noi dacă aceste ființe nenorocite ar fi trăit?  Nu-i aer de ajuns pentru toți în Franța?
Crima va fi privită ca o boală. Și pentru această boală se vor găsi medici care să înlocuiască judecătorii, iar spitalele să ia locul ocnelor. 

Or, bre, eu chiar am credința că unii criminali merită astfel de sentințe. Deh, mă bântuie multe dintre ororile de mă țiu captivă pe canalul crimelor la televizor.  De aceea, oricât de crunte ar fi fost ultimele trăiri ale celui ce se află în preajma morții,  n-am putut fi nici empatică, nici simțitoare. Sigur, în aste zile tema aceasta nu mai suscită interesul de la 1800 când probabil erorile erau mai numeroase și nu mai puteau fi reparate. 

Despre asta este toată cartea, despre ce zice titlul. Un condamnat la moarte, nici nu se menționează crima săvârșită, cere ca cea din urmă dorință, să-și aștearnă pe hârtie gândurile ultimelor ore de viață. Citindu-le am priceput repede ce l-o năucit pe domnul Preda. Nici măcar când o venit sfâșietoarea revedere cu fetița, după un an de arest și pușcărie, n-am tresărit. De la prima pagină la ultima, l-aș fi strâns de gât. Din fericire, cartea are puține file.  Chiar de fu cu zbucium, cu întrebări esențiale, o pledoarie pentru viață, slăbiciunile mele literare, n-am notat pentru citare niciun rând. Lectura asta-mi fu o furie continuă. Păcătosul este un om învățat și foarte multe dintre trăiri sunt legate de razele soarelui, de ciripitul păsărelelor or  asta mi-o alimentat doar mărturisește în paștele mă-tii motivul  și te căiește! Ceea ce nu s-o petrecut, omul vroia să trăiască, era Dreptul lui inalienabil. Ăl de fu omorît de el n-avu  d'aste privilegii. Ghinion!

  • Cea din urmă zi a unui condamnat / Victor Hugo, editura Doris 1991, 106 pagini. 
_________________
Am mai citit în 2017:
  1.  Shining - Stephen King
  2.  Colorado Kid - Stephen King
  3.  Misery - Stephen King
  4.  Supunere - Michel Houellebecq
  5.  Miercuri, respirăm - Ioana Chicet-Macoveiciuc
  6.  Visul - Emile Zola 
  7.  Noaptea de foc - Eric-Emmanuel Schmitt
  8. Adio - Honore de Blazac
  9. Hituri celebre din epoca Showa - Ryu Murakami
  10. Jurnal intim (vol. 1) - Marin Preda
  11. Jurnal intim (vol. 2) - Marin Preda
  12. Luni de fiere - Pascal Bruckner
  13. Luminița, mon amour - Cezar Paul-Bădescu
  14. Dragă viață - Alice Munro
  15. O mie de nopți - E.K. Johnston
  16. Bel-Ami - Guy de Maupassant
  17. Să fii român! - Dan Puric
  18. Pobby și Dingan - Ben Rice 
  19. Einstein - Francoise Balibar
  20. Doi ani, opt luni și douăzeci și opt de nopți - Salman Rushdie
  21. Sărutul dinaintea morții - Ira Levin
  22. Viața și Opera - Cristian Tudor Popescu
  23. Galaad - Marilynne Robinson 
  24. Roșu ucigaș - Jerden Brouwers 
  25. Golem - Gustav Meyrink
  26. Noi - Evgheni Zamiatin
  27. Consumatorul de suflete - Codin Maticiuc
  28. O vară la țară - J.L. Carr
  29. Șoimul rătăcitor - O poveste de dragoste - Glenway Wescott
  30. Studii despre iubire - Jose Ortega Y Gasset
  31. Ură, prietenie, dragoste, căsătorie Alice Munro
  32. 1Q84 (vol. 1) - Haruki Murakami
  33. 1Q84 (vol. 2) - Haruki Murakami
  34. 1Q84 (vol. 3) - Haruki Murakami
  35. Copila de zăpadă - Eowyn Ivey
  36. Conversații cu Dumnezeu (vol. 1)  - Neale Donald Walsch
  37. Conversații cu Dumnezeu (vol. 2)  - Neale Donald Walsch
  38. Viața ca o pradă - Marin Preda 
  39. Conversații cu Dumnezeu (vol. 3)  - Neale Donald Walsch
  40. Întâlnirea din pământuri - Marin Preda
  41. Anatomiștii în căutarea sufletului - C. Bălăceanu-Stolnici
  42. Extraconjugal - Mihai Radu
  43. Spartacus - Rafaello Giovagnoli
  44. Open: o autobiografie - Andre Agassi
  45. Călăul dragostei - Irvin D. Yalom
  46. Autoportretul scriitorului ca alergător de cursă lungă - Haruki Murakami
  47. Ce n-a avut loc în prompter - Lucian Mîndruță
  48. Cum s-a românizat România - Lucian Boia 
  49. Mâța Vinerii - Doina Ruști 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu