vineri, 24 februarie 2017

Tort cu blat foietaj, mere și cremă de brânză la Cutia misterelor



În februarie, la Cutia misterelor gazda, Rocsy, o propus ACI:
- iaurt, ouă, foietaj, lapte, brânzeturi, rădăcinoase, salată verde, smântână, nuci și ingredientul vedetă, MERELE.


Am știut din prima clipă ce voi face,  New York cheesecake-ul din Cartea regală de bucate a Principesei Margareta este preferatul meu.  
Am mai testat și cu alte ocazii blatul foietaj, deci nicio emoție luna aceasta. Pentru decor am pregătit trandafirii din mere cu foietaj, rețeta publicată AICI, tot pentru  Cutia misterelor.



REGULAMENT Provocarea Cutia misterelor

Simplu ca bună ziua fu planu pe hârtie, dar tot am avut ceva pagube colaterale:

- am găsit foietaj la cutie pătrată mică. Am cumpărat pe loc încântată de formă. Când m-am dezmeticit foile erau prea mici și pentru trandafiri și pentru blat;

- am cumpărat un alt pachet foietaj de la Lidl. După coacere, blatul era crud, l-am aruncat;

- al treilea aluat o crescut ca nebunu, n-am fost atentă ce marcă. N-o mai încăput în minicuptorul electric când o început să se umfle, o atins peste 10 centimetri înălțime.


BLAT FOIETAJ - 2 bucăți
- aluat foietaj la temperatura camerei decupat în 2 discuri cu diametrul de 16 centimetri.



Pentru cel din bucăți, am unit două capete drepte de aluat și peste ele am așezat forma, pe urma căreia am decupat discul. Am presat ușor să  le lipesc bine. 

Le-am copt  20 de minute la 200 de grade. S-au ars la suprafață, dar din teama de a nu rămâne crude am preferat varianta aceasta.
Nu se mărește diametrul la coacere, a rămas exact 16 centimetri.
Înainte de a le băga la cuptor, le-am uns cu ou, poate nu se bronzau așa de le lăsam simple.



Am îndepărtat la asamblare capacul perpelit. Am așezat primul blat răcit  în forma acoperită cu folie și am pregătit crema cu mere. 

CREMA CU MERE
Voi scrie exact ce, cât, cum am făcut și la final notă cu ce aș schimba. 
- 250 grame mere curățate de cotor și coajă tăiate bucăți neregulate
- 50 grame unt
- 50 grame zahăr
- 50 grame apă
- 100 grame mere curățate și tăiate cubulețe
- un praf de scorțișoară
- 10 grame gelatină 
- 30 mililitri apă

Primele mere, cele 250 de grame, le-am pus în ceaunel cu untul, zahărul și apa la călit. Le-am lăsat pe foc cât să se înmoaie ușor. Apoi am scos merele din sirop și le-am adăugat pe cele cubulețe împreună cu scorțișoara. Le-am lăsat pe foc amestecând ușor cât să se înmoaie. Le-am scos din sirop.  Primele mere, cele 250 de grame, le-am pasat cu siropul rămas de la călit. În piureul de fructe am adăugat cubulețele și gelatina hidratată. Am amestecat cât să se topească. Crema caldă am adăugat-o peste primul blat și am acoperit-o cu al doilea în forma îmbrăcată în folie. Am lăsat tortul la răcit cât am pregătit crema cu brânză.  

CREMA CU BRÂNZĂ
- 225 grame brânză proaspătă de vaci
- 100 grame smântână grasă, 20% grăsime am avut
- 100 grame smântână pentru frișcă, acum folosesc Olympus de la Auchan, 30% grăsime
- 75 grame zahăr pudră
- 5 grame gelatină 
- 30 mililitri apă
- vanilină pudră

Am acoperit gelatina cu apă și am lăsat-o la înmuiat. Am blendurit brânza cu smântâna, vanilina și zahărul. Am mixat smântâna pentru frișcă. Am topit gelatina (o las la hidratat într-un pahar înalt și apoi paharul îl țin în apă caldă până gelatina se dizolvă). Am încorporat ușor în brânza blendurită frișca și gelatina. 
Crema de brânză am turnat-o în formă peste cel de al doilea blat.




După ce l-am lăsat o noapte la frigider, l-am mutat pe o farfurie și i-am scos folia. L-am decorat cu un singur trandafir în mijloc și pe margini cu miez de nucă amestecat cu zahăr brun și scorțișoară  (asta abia după pozare m-am dumirit s-o fac). 

Se menține foarte bine la frigider, blatul se umezește. Pentru că am avut multe dulciuri,  am mâncat vro săptămână din el și mi s-a părut în fiecare zi tot mai bun. 





CE FU BINE, CE NU FU

* blaturile se umezesc de la creme, nu există niciun risc să nu fie delicioase;

* imediat după porționare parcă stratul de brânză a fost prea înalt. A doua, a treia zi era atât de aromat și gustos că mi-aș fi dorit unul și mai mare;

* crema de mere de era mai puțin țeapănă, ar fi fost perfectă. De redus cantitatea de gelatină dară!

* iubesc blaturile însiropate, straturile cremoase c-un kil de zahăr și un altu de ciocolată, dar pe cuvânt că ăsta-i unul dintre cele mai faine torturi făcute vrodată!

* știu că-i tare palid, m-am gândit să-l înviorez cu sirop caramel, dar pân la urmă am preferat să rămân făr de surplus de zahăr;

* pentru mine, imperfect așa, acesta este un episod misterios de colecție.

Ne regăsim în martie la Cutia misterelor cu numărul 36, cu bucurie pentru anul cu numărul 3 încheiat. 

4 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Mulțumesc! Nu l-am bibilit frumos întreg, dar gustul este desăvârșit.

      Ștergere
  2. Imi plac tare mult provocarile astea, nu m-as fi gandit niciodata la combinatia asta :D.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bun venit pe Zambetania, 3D! Este o combinație grozavă, exact pe calapodul Cutiei misterelor! Te aștept să participi, poate chiar luna aceasta.

      Ștergere