vineri, 13 august 2021

TORT GRĂTAR

Am izbutit să transform toată casa într-un șantier, deși se lucră doar într-o bucățică a ei. Nu-mi găsesc notițele despre tort dară. Voi scrie din amintiri. Unele dintre ele chiar mă chinuiesc și le voi ignora pentru blog. Foarte interesant că mă mai bântuie după jumate de an. 

  • Tortul o fost montat în forma de 26 centimetri, a avut blaturi Kinder (le-am însiropat) și creme de ciocolată cu mascarpone. 
  • AICI rețeta blatului. Am copt cele 3 foi separat pentru a nu  mă chinui apoi să tai orizontal un blat mai înalt. Nici nu cred că este posibil la Kinder. Este ușor umed, extrem de pufos. Prietenii noștri preferă prăjiturile foarte însiropate, mă strădui, dar nu-mi prea iese. Mă duc cu gândul la cele de cofetărie din copilărie cu gust și textură de pâine înmuiată. O variantă mai simplă decât a coace de 3 ori 3 foi identice este coacerea unui singur blat într-o tavă mare și apoi decuparea cu forma în care va fi montat tortul a 3 discuri identice din bucăți sau nu. 
  • AICI rețeta cremelor. Uitasem cât de gustoasă și de ușor de pregătit este combinația mascarpone - ciocolată (de lapte și albă am avut la grătar). 
  • Decorațiunile sunt  din fondant (pastă de zahăr) Princess. 
  • Focul este din cremă de unt colorată-n galben - portocaliu. Coloranții sunt gel. 
  • Partea exterioară a grătarului este din cremă de unt și cacao. AICI rețeta pentru crema de unt albă. Mă temeam că va aduna picături după scoaterea la cald de la rece, dar nu fu cazul. 
  • Crema de unt îmbracă uniform tortul și este ușor de lucrat cu ea. În laborator înainte de a fi acoperite, torturile erau ținute câteva minute la congelator. Primul strat era foarte subțire, întărit la congelator, apoi al doilea strat. E important ca untul (crema) să fie moale și să se lucre repede. Altfel se desprinde de pe tort sau în contact cu temperatura sa se va întări făcând imposibilă întinderea uniformă. 
  • Ultimul blat, cel care este capacul tortului, nu se însiropează pentru că va fi mult mai greu de acoperit. Pașii învățați acolo, de-i urmez și acasă, sunt: blatul nu se desprinde de pe foaia pe care s-a copt și se însiropează pe partea liberă. Acea parte se va așeza peste cremă, abia apoi se va desprinde hârtia/siliconul și se va însiropa și blatul care a stat pe tavă. Dacă este ultimul de la tort se umezește doar cel dinspre cremă. E greu de folosit crema de unt peste un blat umezit din abundență.  Dacă este primul latura care atinge suportul de tort nu se însiropează, ci doar aceea dinspre cremă. Există riscul să se lipească de suport și la porționare să rămână tot acolo.  Doar blatul din interiorul tortului (cel cu numărul doi) se însiropează pe ambele părți. 
  • Pentru că nu am folie de acetat am tăiat una dintre cele de silicon. Deși mi le-am cumpărat pentru a  nu mai consuma hârtie cerată, s-au îngălbenit repede de la copt ș-am renunțat la ele. În laborator 90% din ce coceam era pe foaie din silicon. 
  • Mi-a plăcut foarte mult ce-o ieșit. Este poate tortul cu fondant la care am lucrat cel mai puțin. Nu-s toate decorațiunile grozave, dar puteam avea același rezultat și după 10 ceasuri de trudă. 
  • L-am pregătit în februarie pentru prietenul căruia anul trecut i-am dăruit ferma animalelor. AICI în arhivă isprava. 

_______________________
⧭ Rețete de tort (peste 100) se găsesc în sertarul ACESTA și-n ĂSTALALTU



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu