vineri, 12 iunie 2020

BRIOȘE DOSPITE




  • 8/8 ➽ Seria rețete de chifle  
Îmi place foarte mult când miroase casa a pâine coaptă. Poate mai mult decât gustul pâinii abia scoase din cuptor, iubesc mirosul ei. 

Chiar de-am ajuns cu aste brioșe la ultimul episod, rețeta lor este printre primele încercate. Habar n-am de corespund categoriei chifle, acolo sunt încadrate la sursă,  le zice chifle clasice franțuzești în catalogul Patiseria de acasă. Sunt preferatele mele dintre toate cele 8 variante ale seriei (le-am repetat de 3 ori până acum). Poate că par complicate, dar doar par. Sunt multe etape și mulți timpi, tot pe atâtea-s și pauzele. 


Ingrediente pentru brioșe dospite (12 bucăți):
  • 350 grame făină
  • 75 grame zahăr
  • 7 grame drojdie uscată
  • coajă de lămâie
  • un praf de sare (1/4 linguriță)
  • 100 grame unt 
  • 80 grame lapte
  • 3 ouă
Preparare brioșe dospite
  • Într-un bol am amestecat 200 grame făină cu zahărul, drojdia, coaja de lămâie și sarea.
  • Am încălzit într-o cratiță untul cu laptele.
  • Le-am adăugat (în carte zice să fie la 50 - 55 de grade) peste ingredientele solide și am amestecat pentru înmuiere.
  • Am adăugat 2 ouă și am mixat 2 minute la viteză medie.
  • Am mai cernut încă 100 de grame de făină peste aluat și le-am încorporat tot cu mixerul.
  • Am adăugat și restul de făină, cele 50 de grame,  amestecând scurt. Recomandarea este să nu fie frământat.
  • Am răsturnat aluatul într-un alt bol uns cu ulei. 
  • L-am lăsat să-și dubleze volumul în loc cald (1 oră).
  • Am amestecat aluatul cât să se lase și l-am păstrat acoperit cu folie la frigider o noapte. 
  • A doua zi l-am răsturnat pe o suprafață presărată cu făină. L-am acoperit cu castronul în care a stat la frigider și l-am lăsat 15 minute la odihnă.
  • Am avut 800 grame de aluat pe care l-am împărțit în două: 650 de grame cu 150 de grame. 
  • Din cantitatea mai mare, 650 de grame, am format 12 bile pe care le-am așezat în forma de brioșe unsă cu unt.
  • Din cantitatea mai mică, 150 de grame, am format 12 biluțe.
  • În fiecare bilă din tavă am format o adâncitură (am folosit coada rotundă și înfăinată a unei linguri de lemn), în adâncitură am așezat o biluță. 
  • Am acoperit cu un ștergar tava și am lăsat încă o oră brioșele la crescut.
  • Am bătut oul rămas și cu o pensulă am uns ușor brioșele dospite. 
  • La 190 de grade în cuptorul preîncins am copt brioșele 30 de minute până s-au rumenit (după 15 -20 de minute erau în carte gata). 
  • Le-am scos să se răcească pe un grătar. 

ALTE MENȚIUNI
  • La prima testare le-am ratat. Atunci am folosit mai mult zahăr (conform rețetei originale - 150 grame) și am obținut niște brioșe tari, care mi-au amintit de Corăbioare, fursecuri ce le cumpăram în copilărie de la magazinul sătesc cu aluat tare și dulce.  Presupun c-o fost prea frig în bucătărie în momentul respectiv. Așa au arătat: 
  • În toată seria de chifle, care are aceeași sursă, catalogul Patiseria de acasă, făina este încorporată treptat, în 2 - 3 etape. Pentru că obțineam tot pâinici și făr să respect regula asta, adăugam toată făina la primul pas. De astă dată, mi-am dorit să mă apropii cât mai mult de chiflele franțuzești pe care le lăuda autorul. 
  • Pentru că aveam altceva la cuptor, brioșele au dospit foarte mult și chiar de n-au avut cea mai grozavă dintre forme, au fost cele mai pufoase.
  • Preferata noastră este combinația cu unt și miere de păpădie (AICI rețeta).
  • O parte le-am congelat și când le-am consumat le-am încălzit în cuptor direct înghețate. Acopăr tava cu folie ori hârtie pentru a nu le arde coaja și le încălzesc până când de le pipăi nu mai simt în centru bucăți congelate. 
  • Sunt extrem de fine, moi, ușor dulci. Recomand o dată-n viață experimentul, căci apoi se repetă singur. 
Gata, am ajuns la capătul unei serii absolut minunate. Era februarie și făceam focul la sobă, apoi mă uitam 3 ceasuri la emisiunea preferată și coceam pâine. De regulă, la miezul nopții, o gustam fierbinte pentru a face poze secțiunilor. Apoi încă o chiflă mâncată pentru că una era prea puțin. Nu mai zic cu câte kilograme am ieșit din misiunea asta,  care la mine o avut aproape cinșpe episoade, zi după zi. Asta cam explică de ce amân atât de mult seria dedicată înghețatei. 


______________
Întreaga colecție:



  • Chifle învârtite




  • Chifle cu morcov


  • Niciun comentariu:

    Trimiteți un comentariu