luni, 21 noiembrie 2022

GOGOȘI PUFOASE ȘI AROMATE

De când am citit Adio, lucruri! - am povestit ACI  despre întâlnirea revelatorie cu minimalismul lui Fumio Sasaki - caut a mă dumiri despre obiectele ce le am de la cumpărare neatinse. Mi-am propus ca pentru fiecare dintre ele să decid rapid de-i Adio or Rămâi cu mine, excluse fiind căile de mijloc. 

Colecția Jurnalului Național, 7 volume cu Poveștile bucătăriei românești, dedicată lui Radu Anton Roman aș fi jurat c-o am de puțini ani în teancul necititelor. Google îmi azvârle năucitoarea sentință: vara lui 2010. 
Răsfoind-o acum am priceput că sursă de inspirație în bucătărie nu-mi va prea fi și că după lectură ne vom despărți definitiv. Pân atunci însă mi-am notat câteva rețete pe lista cu Musai de-ncercat. Două le-am și înfăptuit, astăzi despre prima dintre ele.

Relația mea cu gogoșile era foarte simplă pân la astă rețetă. Îs cu dospiri lungi și prăjeală, mă lipsesc! În duzina asta de ani zambetani am adunat în arhivă fix 5 rețete de gogoși. Pentru pofte din an în Paști mi-i suficient să-mi cumpăr d' alea uleioase și făr de arome de la stradă. Ș-apoi motivul principal al respingerii lor în bucătăria mea e ăsta: nu mă pot opri din mâncat, un lighean prăjesc, c-un lighean mă-ndop. Pentru că rețeta aceasta mi-a plăcut foarte mult, am găsit și soluții: îmi organizez alte activități pentru timpii de ședere ai aluatului și ajustez cantitatea de gogoși în funcție de câți poftitori sunt prin preajmă. 


Deși nu-mi plac rețetele, căci le tot ratez,  care folosesc ca unitate de măsură  cât cuprinde, lingura, paharul după ce am testat de două ori rețeta aceasta, mi-am propus pentru dățile următoare să folosesc cât cuprinde pentru lapte. 


Ingrediente pentru gogoși pufoase și aromate (primele cantități sunt cele folosite de mine, între paranteze le indic pe cele recomandate de Radu Anton Roman):

  • 500 grame făină - am avut tip 000
  • 40 grame unt (2 linguri) - l-am topit
  • 7 grame drojdie uscată (1 lingură)
  • 3 ouă
  • 4 grame sare 
  • 10 grame zahăr vanilat (lipsea la sursă)
  • 30 grame zahăr tos (3 linguri)
  • coajă rasă de lămâie (nu exista în rețeta originală)
  • lapte călduț cât cuprinde - am folosit întâi 250 grame, apoi 200, dar tot a fost prea mult. 

Preparare aluat de gogoși
Într-un bol am cântărit sarea, am cernut peste ea făina. În mijloc am făcut o gaură în care am cântărit drojdia uscată, zahărul tos și cel vanilat și 75 grame lapte călduț. Am amestecat cu puțină făină din jur și am așteptat să se formeze la suprafață  o spumă (bule de aer). 



În ăst timp am bătut ouăle cu o furculiță, am ras doar coaja galbenă de la o lămâie și am topit untul. 

Peste făina în care drojdia s-a activat am turnat ouăle, coaja de lămâie și lapte călduț. Am lăsat mixerul să frământe aluatul 10 minute și am adăugat untul topit și răcit. Am obținut un aluat moale, dar pereții vasului erau curați, iară aluatul neted și nelipicios. Cele mai bune gogoși nu se obțin din aluat vârtos. 



L-am acoperit și l-am lăsat să-și dubleze volumul. Prima dată a durat 90 de minute. A doua oară, fiind mai cald, după 60 de minute am trecut la etapa următoare.

Modelare gogoși
Am presărat pe blatul de lucru puțină făină și am întins aluatul cu sucitorul într-o foaie cu grosimea de 1 centimetru.



Cu decupatorul rotund, de 7.5 centimetri, am tăiat gogoși. Resturile de aluat nedecupat le-am amestecat și le-am lăsat la dospit iară înainte de a modela gogoși. Vor fi ultimele la prăjire. 

Gogoșile se lasă la crescut acoperite. După 15 - 20 minute au fost pregătite pentru prăjire. 




Prăjire gogoși
Într-o cratiță am turnat 0.5 litri ulei, pe care l-am încins la foc mediu spre mare. La 180 de grade e recomandat să se prăjească gogoșile. Când am repetat rețeta, gogoșile după ce s-au prăjit pe o parte s-au întors singure. Nu am nicio idee ce am făcut diferit în afara faptului că au fost mai groase, iară unele dintre ele s-au copt cu gaură la mijloc.


După prăjirea pe ambele părți le-am scos la scurs excesul de ulei pe hârtie absorbantă. 

Le-am tăvălit calde prin zahăr pudră.  

Deși sunt gustoase și reci, le preferăm călduțe. 



ALTE MENȚIUNI

  • Aluatul nu este dulce, dar după ce gogoșile sunt tăvălite prin zahăr pudră pentru mine s-a atins echilibrul perfect.
  • Îmi place foarte mult coaja de lămâie și portocală în gogoși. Poate pentru că în copilărie mama întotdeauna o folosea din borcanul în care o ținea cu zahăr la frigider.
  • Pentru că prima dată am adăugat 250 de grame lapte și a doua oară 200, a trebuit să completez cu făină. Întâia dată am suplimentat făina cu 200 grame, a doua oară cu 150 pentru a obține un aluat modelabil. Pentru ocazia viitoare mi-am propus să adaug laptele treptat, exact cum se impune în rețeta originală, pentru a nu mai completa făina inițială.
  • Când am întins foaie cu grosimea de 1,5 centimetri, unele gogoși au rămas crude la mijloc.   Radu Anton Roman zice ca grosimea gogoșilor decupate să fie aceea a unui deget. 
  • Îmi place să folosesc pentru tăvălit gogoșile zahăr pudră cu arome. Mi-am cumpărat cu aromă de citrice și rom, dar are mare succes și zahărul pudră vanilat. 
  • În tribul nostru există trei băieți aflați în plasament la oameni dragi. Motive medicale mi-au oferit ocazia câteva amiezi legate să le petrec cu ei. Cum de-a lungul timpului le-am tot dăruit brioșe, pentru ultima întâlnire m-am gândit la gogoși. S-o nimerit tot atunci pruncii uliței să fie ademeniți de mirosuri, drept care nu doar că n-am avut ce poza după prima tură, dar aproape nici ce gusta. La câteva zile am repetat rețeta și pân o alta nouă o va înlocui, cu siguranță va mai trece prin ligheanele și bucuriile noastre. 

_______________________
În arhivă, alte rețete de gogoși (prea puține) sunt adunate AICI



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu