vineri, 23 aprilie 2021

CORNURI PUFOASE DE POST


➽ Proiectul Fiecare vineri din aprilie cu desertul ei de post (4)

Mă gândisem la o rețetă de gogoși făr de carne, brânză, ouă pentru parada de vineri. M-o sucit gândul că vom mânca un lighean într-o clipă după atâta trudă. Era o rețetă de-a lu' mamaia Vica, soacră-mea lu' soră-mea  îi ziceam când trăia.  Se face un aluat moale cu drojdie și se tot amestecă la fiecare cinșpe minute vreo două ceasuri. Se toarnă cu lingura-n ulei încins. 

Apoi mi-am dorit niște cornuri pe care ni le pregătea mama cu nucă de cocos și cacao. O picat la votul conștiinței contra zahărului repede și propunerea aceasta.  

  • Aluatul are patru etape de dospire, de trei ori 30 minute la care se adaugă 2 ore. Astfel șede-n cui juma de zi pofta de cornuri calde. 


INGREDIENTE (14 cornuri de 100 grame)

✔ ALUAT

  • 500 grame făină
  • 7 grame drojdie uscată
  • un praf de turmeric pentru culoare
  • 100 grame zahăr
  • 1/2 linguriță sare
  • coajă de portocală (folosesc pulberile de la Dr Oetker)
  • 250 - 300 grame zeamă portocale călduță
  • esență de rom și  vanilie
  • 50 grame ulei

✔  UMPLUTURĂ

  • 300 grame mere rase
  • 150 grame pere cubulețe
  • 50 grame zahăr
  • 60 grame biscuiți simpli pisați (zdrobiți, măcinați)
  • 2 plicuri zahăr vanilat


PREPARARE CORNURI PUFOASE

ALUATUL

  • Toate ingredientele uscate le-am combinat în bolul mixerului. 
  • Pe viteza cea mai mică (manualul recomandă doar folosirea treptei 1 pentru aluaturile la care se folosește cârligul) am adăugat treptat zeama de portocale călduță. Se poate frământa și manual. Am fost atentă să nu adaug mai mult suc de portocale decât este necesar pentru a nu suplimenta făina. La 250 de grame m-am oprit pentru că întreaga cantitate de făină era umezită.
  • Am lăsat 10 minute mixerul să frământe aluatul.  
  • Am încorporat la final esențele și uleiul. 
  • Am obținut un aluat omogen, nici moale, nici tare, pe care l-am așezat într-un vas uns cu ulei. L-am acoperit cu folie alimentară și l-am lăsat 30 de minute pentru prima dospire. Am preferat să-l dosesc în cuptorul închis, nu preîncălzit, ci rece. 
  • După cele 30 de minute am trântit aluatul de 20 de ori pe masă, l-am frământat câteva minute, puține,  și iară l-am înfoliat pentru faza a doua cu 30 minute de așteptare. La sursă cerea 10 - 20 aruncări, am ales extrema 20 pentru că mi-o plăcut grozav activitatea. Îl trânteam de la înălțime în vas. 
  • După cele 30 de minute din a doua etapă am frământat pentru a treia oară câteva minute aluatul, am acoperit vasul cu folie și l-am lăsat la dospit o oră. Rețeta cerea 1 - 2 ore până își dublează volumul, am presupus că mai mult decât a făcut-o într-o oră nu va crește. 


UMPLUTURA

Se amestecă toate ingredientele. În funcție de cât de zemoase sunt fructele ar putea apare un exces de lichid. La mine nu fu cazul căci merele erau aproape crude. Am completat cu biscuiți Petit Beurre până am obținut un amestec moale, dar nu curgător. Înainte de adăugarea prafului de biscuiți se pot scurge fructele dacă sucul abundă. 


MODELARE și COACERE CORNURI PUFOASE DE POST 
  • Am împărțit aluatul în bucăți de 75 grame. 
  • Fiecare bucată am întins-o sub formă de triunghi. Am folosit un blat de lemn pe care l-am uns cu ulei.  Se poate întinde aluatul cu sucitorul și decupa cu o farfurie mare, apoi se taie discul în 8 și se obțin astfel triunghiuri egale. 
  • Am așezat spre latura opusă vârfului câte 2 linguri de umplutură.

  • Am acoperit umplutura aducând marginea peste ea și presând bine pentru lipire. Este important pasul acesta pentru că altfel în timpul coacerii umplutura va curge. Nu fu nevoie să folosesc nimic pentru lipire, doar am presat ușor cât să adere. 
  • Am rulat spre vârf având grijă să prind colțul sub corn. În timpul coacerii se va ridica de nu este prins dedesupt. 
  • Am adus ușor colțurile spre interior pentru forma specifică de semilună. 
  • Am așezat cornurile pe tava de copt tapetată cu hârtie cerată.
  • Am deschis cuptorul la 180 de grade.
  • Am acoperit cornurile cu un ștergar și le-am lăsat în loc cald (pe cuptor) la dospit pentru ultima dată. 20 de minute recomanda rețeta. După 30 de minute le-am uns ușor cu o pensulă înmuiată în apă și le-am băgat la cuptor. 
  • La sursă timpii de coacere erau primele 10 minute la 160 de grade, următoarele 40 - 50 de minute la 170 de grade. Le-am copt 25 - 30 de minute la 180 de grade până s-au rumenit frumos. 
  • Fierbinți le-am uns cu miere de albine diluată cu puțină apă. 

ALTE MENȚIUNI

  • Aluatul l-am pregătit conform sfaturilor doamnei Gina Bradea ACI publicate. Cornurile îi sunt umplute cu halva și abia aștept să le testez în combinația originală. 
  • Am avut 350 grame făină tip 000 și 150 de grame tip 650. 
  • Pe când era aluatul cornurilor gata,  am găsit și soluția cea mai fericită dintre toate pentru a reduce dulcele: merele din livadă conservate astă vară. Am făcut atunci vreo cinci plăcinte cu această umplutură pentru a publica rețeta, dar tot o rămas în așteptare pân la Paștele Cailor se pare.
  • Am avut în umplutură alături de merele rase și câteva pere tăiate cubulețe. Mai sunt la beci: mere- dovleac, mere - dovlecei. Nu se merită osteneala cu merele conservate dacă acestea sunt cumpărate.  Se găsesc în magazine tot anul. Din păcate cele din livada noastră deși sunt foarte gustoase când se coc, puține ajung în faza ultimă. Cad crude și viermănoase  pe rând. De aceea umplutura a fost ușor acră și combinația cu aluatul pufos a fost delicioasă. Se poate adăuga scorțișoară. O evit căci se pare că asta de pe toate drumurile nu-i taman sănătoasă. Mi-i tare dragă poza aceasta cu pere neperfecte din livada lui G. de la Oituz și merele noastre pătate din grădina de pe Tirol. 
  • Cornurile nu mai sunt la fel de gustoase reci,  de aceea le-am reîncălzit. 
  • Se păstrează în loc răcoros, nu știu câte zile, noi în două le-am gătat. 
  • Chiar dacă timpii de lucru sunt scurți, totuși ăia de așteptare sunt uriași, motiv pentru care mi-am propus să fac data viitoare doză dublă și să congelez o parte dintre cornurile coapte. 
  • Chiar dacă la mine-n bucătărie încă este foarte frig (mai puțin de 10 grade) și aluatul nu a dospit pe cât ar fi trebuit, cornurile au ieșit mega - extra - super pufoase. 
  • De voi găta la timp pregătirile pentru vacanță, ultima propunere a seriei din aprilie va fi una specială. Dacă nu, nu!

La mulți ani, Gina, cel mai frumos pisoi ciocolatiu din curte! Să-ți fie lină întâlnirea cu puiuții. Nici nu m-aș supăra de ni i-ai face cadou fix de ziua ta și aniversară și onomastică. Te iubim, Pistolaș!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu