vineri, 25 septembrie 2020

TORT CU VANILIE ȘI CIOCOLATĂ


Pentru 14 mai, aniversarea Omei, am pregătit una dintre combinațiile mele preferate din laboratorul de cofetărie, în care am trudit un an. Ciocolată neagră - cremă vanilie - blaturi cacao era sfânta treime, pe care n-am putut-o îndeplini identic. Ciocolata neagră avea o aromă de portocale, pe care deși am crezut c-am găsit-o la Prăvălia condimentelor, s-o dovedit a fi doar colorant. Nu-i nimic, mai caut. Nici crema de vanilie nu este taman pe gustul meu, din cauza gelatinei,  dar a fost atât de apreciată încât am repetat-o de mai multe ori de atunci. 


În secțiune (de jos în sus):
  1. Blat de cacao însiropat
  2. Mousse de ciocolată neagră
  3. Cremă de vanilie
  4. Blat de nuci însiropat
  5. Cremă de vanilie
  6. Blat de cacao însiropat
  7. Tortul e îmbrăcat în cremă de unt și decorat cu elemente din fondant și cremă de unt.


INGREDIENTE pentru 2 blaturi negre (26 x 43 centimetri):
  • 10 ouă
  • 250 grame zahăr
  • 40 grame cacao
  • 210 grame făină
  • sare
  • esență rom
INGREDIENTE pentru blatul cu nucă:
  • 5 ouă
  • 125 grame zahăr
  • 50 grame făină
  • 100 grame nuci măcinate
  • vanilie
INGREDIENTE pentru sirop
  • 50 grame zahăr
  • 300 grame apă
  • esență de rom, vanilie
INGREDIENTE mousse de ciocolată:
  • 200 grame ciocolată neagră (am avut 70% cacao și 45%)
  • 50 grame frișcă lichidă (smântână pentru frișcă)
  • 50 grame apă
  • 20 grame zahăr
  • 1 ou
  • 250 grame smântână pentru frișcă
INGREDIENTE pentru crema de vanilie:
  • 4 gălbenușuri
  • 170 grame zahăr
  • 50 grame amidon
  • un praf de sare
  • vanilie
  • 400 grame lapte
  • 400 grame smântână pentru frișcă
  • 15 grame gelatină
Pentru îmbrăcat și decorat:
  • 500 grame cremă de unt - AICI rețeta. 
  • decorațiuni din fondant
  • bombonele colorate
Preparare blaturi
  • Am copt cele trei blaturi separat. 
  • Pentru primul blat negru la 5 ouă am separat albușurile de gălbenușuri.
  • Am bătut spumă albușurile cu sarea.
  • Am adăugat zahărul și am continuat mixarea până am obținut o bezea lucioasă. 
  • Cu spatula am încorporat, prin mișcări lejere, de sus în jos, 20 grame de cacao cernute cu 105 grame făină. La final am adăugat romul.
  • Am întins compoziția în tava de copt acoperită cu hârtie de copt. 
  • L-am copt 30 de minute la 180 de grade până a trecut testul scobitorii.
  • L-am lăsat la răcit fără a-l desprinde de hârtia pe care s-a copt. 
  • Identic am pregătit al doilea blat de cacao și pe cel de nucă (diferența constă în faptul că în loc de făină + cacao, are făină + nuci).




PREPARARE CREMĂ DE CIOCOLATĂ
  • Mousse-ul de ciocolată neagră se pregătește doar în momentul asamblării tortului. 
  • Ciocolata neagră se taie bucăți mici și se pune într-un bol încăpător.
  • Într-o cratiță cu fund dublu se amestecă frișca lichidă (50 grame) cu apa, ouă, zahărul. Se fierb la foc mic, amestecând continuu, până când compoziția începe să se îngroașe.
  • Moment în care fiertura se strecoară peste ciocolata neagră.
  • Se amestecă energic până când ciocolata este topită integral.
  • Se bat 250 grame frișcă (nu foarte tare, ci ușor lejeră).
  • Frișca bătută se încorporează în ciocolata topită. Frișca se adaugă treptat și ciocolata e musai să fie călduță spre rece, nu fierbinte. 
  • Repet că în momentul în care mousse-ul este gata, primul blat trebuie să fie însiropat pentru a putea imediat folosi crema. 

PREPARARE CREMĂ DE VANILIE
  • Am fiert laptele.
  • În timp ce laptele era pe foc am mixat gălbenușurile cu sarea, amidonul și zahărul.
  • Laptele fierbinte l-am adăugat treptat în compoziția gălbenușurilor, tot cu ajutorul mixerului.
  • Am pus amestecul pe foc câteva minute cât să se îngroașe ușor.
  • Budinca astfel obținută am turnat-o într-o folie cu care am tapetat un bol. După răcire am păstrat-o la frigider până în momentul asamblării tortului.
  • Am hidratat gelatina cu 50 grame de apă. Am lăsat-o la frigider până a doua zi când am făcut tortul.
  • În momentul asamblării tortului, după ce am preparat crema de ciocolată, am finalizat-o pe aceasta de vanilie.
  • Am mixat fiertura păstrată la frigider adăugând vanilia. 
  • Am topit pe baie de aburi gelatina hidratată.
  • Am bătut cele 400 grame de frișcă.
  • Peste crema rece mixată am adăugat 1/3 din frișca bătută și am încorporat-o cu spatula. Apoi restul de frișcă.
  • În gelatina topită am adăugat 3 linguri de cremă, am amestecat, iară 3 linguri de cremă. Amestecul (gelatină - cremă) l-am turnat peste crema rămasă și le-am omogenizat.   

PREPARARE SIROP
  • Siropul trebuie să fie rece în momentul folosirii. 
  • Se amestecă într-o cratiță apa cu zahărul și se pun pe foc.
  • În momentul în care siropul ajunge la punctul de fierbere și zahărul este topit se îndepărtează cratița de pe foc.
  • Se lasă la răcit.
  • Înainte de umezirea blaturilor, deci în momentul asamblării tortului, adaug în sirop aromele. 

ASAMBLARE TORT CU VANILIE ȘI CIOCOLATĂ
  • Am așezat cadrul pe suportul de lemn, pe care am prezentat tortul.
  • Am pus primul blat cu cacao și l-am însiropat. 
  • Am întins crema de ciocolată (pregătită pe loc) și am băgat 5 minute tortul la congelator. 
  • Peste primul strat de cremă am nivelat jumătate din crema de vanilie (pregătită atunci). 
  • Am acoperit-o cu blatul de nucă, pe care l-am însiropat.
  • Am întins cealaltă jumătate din crema de vanilie. Trebuie lucrat repede, crema se întărește rapid și va fi dificil de întins. 
  • Am acoperit-o cu ultimul blat de cacao. L-am însiropat mai puțin decât pe celelalte. 
  • Am lăsat tortul o noapte la frigider. 
  • A doua zi l-am ținut 30 de minute la congelator, înainte de a-l îmbrăca în crema de unt și a-l scoate din cadru. 


DECORARE
  • Am acoperit întregul tort cu un strat subțire de cremă de unt și l-am lăsat 15 minute la congelator.
  • Am început cu ajutorul unui poș cu dui să formez trandafirii și celelalte elemente. Am folosit mai multe nuanțe, în mai multe poșuri cu duiuri diferite. 
  • Înainte de prezentare i-am așezat elementele din fondant. 


ALTE MENȚIUNI
  • Tortul a avut 3.5 kilograme. 
  • Cu o zi înainte de asamblarea tortului: am copt blaturile (le-am înfoliat după răcire și păstrat în cămară), gelatina am hidratat-o, am fiert siropul și budinca de vanilie (crema de vanilie făr de frișcă și gelatină).
  • Pentru coacerea blaturilor am folosit un cadru pentru că tava de copt e mai mare decât suportul de lemn pe care-l am pentru tort. 
  • În cofetărie avea trei blaturi cu cacao. Pentru sirop: 1 litru de apă se fierbea cu 1 kilogram de zahăr și cu 100 grame cacao. E un sirop foarte dulce, dar de se reduce cantitatea de zahăr este foarte potrivit blaturilor negre (am un tort pentru care încă scriu textul și la care l-am folosit cu foarte mare succes). 
  • După o săptămână am repetat tortul cu blaturi mai groase (din 6 ouă și celelalte ingrediente modificate proporțional) și mi-o plăcut mai mult secțiunea. 
  • Nu recomand cea mai amară dintre ciocolatele negre, mai degrabă 50% conținut de cacao decât 75%. Uneori combin ciocolată foarte neagră cu ciocolată de lapte pentru o cremă nici dulce, nici amară. 
  • Povesteam la început, în urmă cu un kilometru, că am avut un sirop de portocale făr de gust, doar culoare. L-am adăugat și-n crema de ciocolată și-n cea de vanilie, de aceea vanilia este atât de intens colorată în secțiunea mare la cel de al doilea tort publicat deja AICI
  • Bineînțeles că nu mi-am dorit un tort roz cu decorațiuni roz. Am scăpat (ca întotdeauna) prea mult colorant în crema de unt, pe care mi-o doream cel mai deschis dintre rozuri. În realitate, n-o fost atât de mare harababura, pe cât o arată poza aceasta: 
  • Hârtia se păstrează pe blaturile coapte, astfel încât blaturile 2 și 3 să poată fi răsturnate cu hârtia în sus și apoi se îndepărtată. Se evită ruperea blatului și este foarte ușor de așezat pe cremă folosind hârtia pe care au copt. 
  • Unul dintre torturi l-am lăsat mai mult la congelator, era foarte cald afară, și avea o textură asemănătoare înghețatei. A fost delicios. 
  • Uf, urâcioase sunt la scris torturile. Și mai am vreo două. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu