-
Şi tu crezi asta cu nemurirea, Mario?!
-
E o poveste, T., n-o trec prin filtrul
putinţei, motivez doar de ce-i
fascinantă…
Prima mea întâlnire cu textele semnate Simone de Beauvoir fu
răvăşitoare. Povesteam aci, la
Femeia sfâşiată, cât m-au
bântuit dramele eroinelor sale. Cred că s-o scurs deja două luni de la acea
lectură, încă mă gândesc adesea la ea.
Întâmplarea o făcut ca atunci când am dus cartea deja citită la mama, în
scopul de a elibera spaţiu pentru volume noi, să mă intersectez şi cu o a doua. Şi tot un fel de întâmplare o creat condiţii
identice şi ăstei lecturi, cu T. pe baltă din zori. Sunt cărţi din care nu-mi
amintesc să fi citit vrodată un rând, ş- am citit toate rândurile, dar îmi reamintesc
limpede cadrul în care m-am intersectat cu respectiva carte or omul din viaţa mea de atunci or doar momentul. Manuscrisul lui
Cortazar l-am sfârşit când deja renunţasem la casa cea veche şi omul ei, în
urmă cu patru ani, Convorbirile lui
Octavian Paler cu Daniel Cristea-Enache într-o vară, din urmă cu doişpe ani, cu apă sărată şi doamna B, Timpul mort al lui
Cristian Tudor Popescu în 2000, la sala
de lectură a bibliotecii V.A. Urechea…
de mă strădui îmi pot aminti vreun titlu ce-l citeam pe navetă, simultan cu Academia Caţavencu or Adevărul literar
şi artistic în urmă cu douăzeci de ani sau
pe prispa de lut cu Povestirile
duhovniceşti or Sandra Brown prin ’93,
’94. ..
Cam toate volumele
colecţiei de literatură ale Cotidianului au greşeli de tehnoredactare, dar
acesta bate toate recordurile, cele mai multe dintre ele mi-au scurtcircuitat
lectura oricât m-am străduit să le privesc amuzată - Regineo privea/ italia/ tisei/ încruntatului
mele/ detunătură ele muschete/ dar’ de la/ odăiţa clin fundul prăvăliei/ pentru
ca. În lipsa / nu-mi mai.răspundea/ pânăcând/ se vor producă incidente/
Viitorul aceia, care pentru ei….
-
T., ai văzut vrodată flori de bumbac?
-
Nu, Mario!
-
În povestea asta norii sunt de
bumbac, fix aşa-s florile bumbacului, rotofeie vătuite…
Şi
T. privea norii din apă şi eu îi aprobam că momentele acelea sunt de nota
douăzeci. Lacul era perfect neted, cerurile îşi oglindeau rotofeiele vătuite
toate, zâmbeam gândului că nu-i făr de noimă porunca „ precum în cer aşa şi pe
pământ”. Imaginea pufoşilor albi, regăsită identic în limpezimea curgătoare, e amuş parte din colecţia mea preţioasă pentru trecut Dincolo.
-
Şi, zi, Mario, ai vrea tu d’asta?!
-
Nemurire ?! Ce să fac io cu ea, T., s-o
risipesc?! Şi-ntr-un
catralion de ani tot colecţie de oameni şi imagini şi cuvinte mi-aş alege
misiunea …
Povestea e simplă: se dau două personaje, o ea şi un
el.
Ea,
pe numele de botez Regine, o tânără actriţă, 28 de ani, extrem de ambiţioasă, egoistă, răutăcioasă, invidioasă, exigentă, josnică,
perfidă, io una aş fi strâns-o de gât de
vro câteva ori....
… Coborî treptele care o
duceau spre foaier. Oamenii o aşteptau cu flori. Dintr-o dată se trezi pe
pământ. Când stăteau în umbră, nevăzuţi, anonimi, nu ştiai cine sunt. Te puteai
crede în faţa unei adunări de zei. Dar, cum îi vedeai unul lângă altul, te
pomeneai în faţa unor bieţi oameni fără însemnătate… pag. 7
… Când oamenii trăiesc, când
oamenii iubesc şi sunt fericiţi în jurul meu, mi se pare că mă asasinează.. pag.10
…
Îi voi sili să mă admire atât de
pasionat, încât fiecare dintre gesturile mele va deveni pentru ei sacru. Într-o
bună zi voi simţi aureola pe creştetul meu.. pag. 15
El,
Raimundo Fosca, iniţial posesor al unui certificat eliberat de Ospiciul din
Sena-Inferioară, suferind de amnezie, fachirul, apoi Nemuritorul or Adrian Paul
cum l-o rebotezat T.
… O dată am izbutit să-mi ţin
răsuflarea vreme de şaizeci de ani. Dar de îndată ce cineva mă atinge pe umăr…
(…)
- Momente când eşti dincolo de
viaţă şi când vezi. Ş-apoi totul se porneşte iarăşi să meargă, inima bate,
întinzi mâna, pui piciorul înainte; încă mai ştii, dar nu mai vezi… pag. 22
Deşi
povestea se complică, personajele abandonînd măştile iniţiale şi planurile
prezent-trecut alternează, lectura nu-i îngreunată. Eu am o mare dificultate în
a urmări fire derulate pe intersecţii de trecut-prezent, mă rătăcesc uşor făr
să mai am habar care, cine, unde, când. După prima parte a romanului, prologul,
în care am făcut cunoştinţă cu cele două
personaje şi lumea ei, Reginei, foarte
scurtă în raportul celor 350 de pagini ale cărţii, subiectul se mută în lumea
lui, Fosca, şi astfel începând cu pagina 75 călătorim prin
nemurire.
Fosca
este născut în Italia, la 17 mai 1279,
în Carmona. N-am habar de istoriile din
carte sunt reale, am uitat să-l întreb pe T., dar sunt scrise cu atât de multe
detalii, încât eu le-am citit fascinată, exact ca pe lecţii de istorie a lumii (întemeierea Italiei, Spaniei, Germaniei). Bre, drept vă spui, nu-l invidiez pentru nemurire pe omu ăsta, da’
pentru memorie chiar da. Deşi, am o muritoare care poate spune exact în ce zi a
săptămânii o picat 17 mai acuş treişpe ani, ce am mâncat în ziua aia, ce haine,
ce vreme, deci nu-i o calitate exclusivă a nemorţii şi nici a elefanţilor,
totuşi să-ţi aminteşti toate măruntaiele zilelor celor 500 de ani e o
performanţă.
Tare
m-am lungit, primul neajuns al nemuririi, pe care-l identificasem înainte să vorbească
Fosca despre el, e bineînţeles legat de faptul că oamenii pe care îi iubeşti sunt muritori, deci
nemurirea nu garantează imunitate la suferinţele din dragoste, nu resetează
experienţe, ba aş zice că „timpul cicatrizează răni” şi „sufletul pereche” îs imposibile în lumile alea
atoateînfăptuibile.
… Trebuie să simt că trăiesc, spuse. Chiar dacă din asta
o să mi se tragă moartea …
… Se mulţumesc să-şi omoare timpul aşteptînd ca timpul
să-i omoare. Voi toţi cei de aici vă omorîţi timpul ameţindu-vă cu vorbe mari..
Am cunoscut oameni, i-am avut în viaţa mea, pentru care scurgerea timpului era o dramă continuă. Cele nouă or zece ore de somn ale mele le produceau răuri fizice. Eu am credinţa că şi de ţinem ochii larg deschişi şi de-i avem larg închişi, viaţa noastră e de o clipă. Că-n clipa aia umplem bucurii, răsădim pace or doar stăm cu burta sub soare, tot o clipă rămâne. Ş-atunci, de ce s-o risipesc sub dureri de scurtime când pot nesocoti asta şi tot la capătul ăla s-ajung. Am avut în viaţa mea oameni care au croit bruma lor de viaţă, un capăt de clipă, cum eu nu voi reuşi în cinşpe vieţi. Le sunt recunoscătoare că s-au intersectat cu mine şi că mi-au rămas în inimă pentru restul de drum ce-l am de dormit trăit. Ei sunt nemuritorii.
* Toţi oamenii sunt
muritori – Simone de Beauvoir – Editura Univers - 2008
Buna Maria ..eu tocmai terminasem "Al doilea sex" al Doamnei de Beauvoir ... fundamental de citit lucrarea asta pentru orice femeie ...altfel ar cam fi un an de "nemurire"...toate cele bune iti urez si ma bucur sa te stiu ca existi...mi-a ramas oricum adresa de email...
RăspundețiȘtergereBine ai revenit, A.! Am pe lista de cautari titlul despre care zici de la prima carte citita "Femeia sfasiata". De tot o ramas mailul cu darul iti trimit acolo lamultianiul, de nu uit:))))
Ștergeresa nu uitii ca nici eu nu am uitat de zebrele far' de tine, de la 8.30 dintre Precista si BRD :))
ȘtergereAm darul ăsta de a bântui oamenii multă vreme A:))))
Ștergere