Am ales din colecţia Cotidianul spre citire între doi Murakami unul dintre
cele mai scheletice volume, 105 pagini. De ce-o durat fix două săptămâni operaţiunea lecturării, n-am habar a motiva.
De copil m-o fascinat moartea. Unele dintre cele mai vii amintiri ale
trecerii bunică mii prin viaţa mea îs ale zilelelor de vară, ale Sfântului Ilie, când mergeam, fiecare cu
săpăliga sa, să pregătim mormintele de
sărbătoare. Poposeam la fiecare cruce cât îmi spovedea bunica povestea morţii.
De inventa, n-am habar, eram fascinată de toate sfârşiturile acelea.
Când Ştefănuţ avea vro trei ani, toate trecerile cu autobuzul prin dreptul
cimitirului cel mare, din centru, erau
însoţite de “cine o murit acolo, de
ce ?! ” Şi io fabulam “Costel, care o fost bolnav de burtă, Ioana, pe care o călcat-o maşina, Simina o murit de foame ”. La un moment dat nu mai ştiam să botez
morţii şi am spus “Vasile, care o căzut de la mare înălţime”/ “Maria, Vasile e acasă la mine !”.
Vasile e ta’su!
Moartea nu m-o atras doar prin poveştile ce le avea de spus în cimitire.
Copil fiind făceam colecţie de trăiri pentru momentul trecerii în moarte. Îmi
amintesc de-o noapte petrecută pe câmp, în faţa unui cort din nailoane, păzeam
bostănăria. Cred că aveam şapte ani. Peste mine se prăvăleau stele, multe stele,
pe tălpi aveam colb uscat, pe ţolic, în mătanie, se ruga Bunu cu fruntea pe barba albă, lungă, se auzeau greierii şi eu
filmam totul cu ochii minţii pentru colecţia mea finală. De-a lungul anilor
s-au adăugat multe imagini, mirosuri, gusturi, zâmbete, pe multe le-am uitat, dar am deplina credinţă
că nu va lipsi nimic din filmul trecerii.
Despre astea toate mi-a amintit Următoarea
poveste* şi mi-a întărit
credinţa secundelor în care se va derula filmul celor mai intense trăiri aşa, ca
dar de despărţire.
Mi-a fost greu să urmăresc povestea, această poveste. Din start cărţile
făr de dialog îmi îngreunează lectura, de povestea are trei, patru planuri,
vis, realitate, prezent, trecut, atunci chiar mi-i imposibil să-i urmăresc
firul. Am citit fiecare pagină făr să am mare habar deci despre ce este vorba.
Un fost profesor de latină, actual scriitor de broşuri turistice, se
trezeşte într-o dimineaţă în camera unui
hotel din Lisabona, deşi de cu seară adormise în casa sa din Amsterdam. De aici
începe o călătorie, aici fiind camera hotelului în care în urmă cu douăzeci de
ani petrecuse c-o iubită, o călătorie ziceam a trecerii prin fosta viaţă, cu
popas doar pe staţiile cu iubire. Toate descrierile sunt pline de autoironie
fină, deşteaptă, multe dintre glume nici nu le-am priceput din motivul acesta,
mi-am reamintit de momentele în care replica zilei era “Iona, tare frumos
vorbeşti, dar nu înţeleg nimic, te rog,
desenează-mi!”.
Care dintre cele două mari iubiri
ale personajului, colega profesoară de ştiinţe or eleva premiantă, va dăinui, cum s-au desăvârşit şi epuizat acestea, unde
se termină călătoria şi cum, e minunat
de urmărit, chiar cu toate poticnelile de care ziceam.
… Eram urât, iar frumuseţea era
pasiunea mea, nu frumuseţea vizibilă, palpabilă, ci varianta cealaltă, cu mult
mai tainică, ascunsă sub carapacea inexpugnabilă a unei limbi moarte.
Moartă! Dacă aceste limbi erau moarte,
atunci eu eram Cristos înviindu-l pe Lazăr din morţi… pag. 25-26
… Mi se făcea rău de îndată
ce păşeam în catedrală după ce ieşeam din sacristie. Aveam senzaţia că sunt o
cârpă întinsă pe jos pe care cei care veneau o foloseau ca să-şi cureţe
vieţile. Dumneavoastră nu ştiţi de ce sunt în stare oamenii. Şi nici nu le-aţi
văzut vreodată chipurile atât de aproape, ipocrizia, desfrâul, paturile lor
puturoase, lăcomia de bani. Şi veneau mereu, şi eram mereu silit să le şterg
păcatele. Dar astfel accepţi o complicitate oribilă, devenind o parte a acestei
relaţii pe care ei nu au fost în stare să o curme, o parte a hidioşeniei
caracterului lor. Am fugit, m-am dus la mănăstire. Nu mai suportam vocile
omeneşti decât atunci când le auzeam cântînd …. pag. 68
… Mă învăţaseşi ceva despre
cele ce nu pot fi măsurate, aflasem că până şi cea mai neînsemnată fărâmă de
timp putea să ascundă un spaţiu imens al amintirii şi , îngăduindu-mă
neînsemnat şi întâmplător cum eram, mă făcuseşi să înţeleg cât eram eu de mare…
pag. 105
Următoarea poveste – Cees
Nooteboom – Editura Univers - 2006
Teoretic, săptămâna ce vine, recapăt ritmul trei dulcegării de luni-miercuri-vineri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu