sâmbătă, 28 ianuarie 2017

COLORADO KID - STEPHEN KING


 Mai am două volume necitite kingciene, Bogri îmi pregătește alte câteva, dar prea curând nu mai am curajul a le înfrunta.
Așa mă spovedeam într-o vineri la amiază pentru Shining și Zambetania. Ce citeam eu în seara lu' vinerea aia?! Stephen King. Dar sâmbătă,  după ce sfârșisem broșurica de vineri?! Bingo, Stephen King!
Da, anul acesta va fi dedicat în mare parte operei domnului King. Deja am o dilemă la a răspunde care dintre volume mi-o plăcut mai mult, dar să nu anticipăm. Episodul de astăzi, Colorado Kid*, este limpede ca apa din fântâna bunică-mii că nu se va cocoța pe niciun  podium.
Când am primit pachetul cu trei romane Stephen King, Colorado Kid mi s-a năzărit că-i un titlu pe care-l știu bine. O singură imagine din carte am recunoscut-o, povestea asta oricum o alta nu are.


Doi ziariști, Dave Bowie (65 ani) și Vince Teague (90 ani) îi împărtășesc Stephaniei  McCann (22 ani) o întâmplare misterioasă a cărei nerezolvare îi bântuie de un sfert de veac. Cei doi bătrâni sunt tot personalul de la The Weekly Islander, editorul și fondatorul,  iară domnița e absolventă de Jurnalism, stagiară la ziarul celor doi și își dorește a lucra pe  durată nederminată acolo. 
...Când elimini imposibilul, ceea ce rămâne - indiferent cât de puțin probabil ar părea - este adevărul...
Care-i fapta rămasă neelucidată după două decenii jumate și o sută de pagini?! Pe o plajă doi liceeni găsesc un bărbat mort. Imaginea domnului făr de respirație, sprijinit în picioare de un coș de gunoi parcă o știu de undeva. O fi dintr-un film, oi mai fi citit cartea asta, habar n-am. Unul dintre polițiștii care vor cerceta minicazul îl poreclește Colorado Kid după ce-i identifică zona de domiciliu. Zic minicaz pentru că străinul este găsit asfixiat  c-o bucată considerabilă de carne.  Și cu excepția celor doi ziariști, ș-o scurtă perioadă a unui polițist, nimeni nu se îndoiește de clasarea dosarului.
Asta-i toată cartea! Cei trei ziariști, li se adaugă și Stephanie,  își tot dau cu părerea privind x teorii despre ce s-ar fi putut întâmpla cu misteriosul teleportat. Teorii interesante de s-ar fi ajuns și la un verdict. Înțeleg că-i și ăsta un experiment literar, dar eu am fost tare dezamăgită. 

Cum încearcă să mă-mbune domnul King?!
... Eu scriu  ca să aflu ce gândesc, iar scriind Colorado King am aflat că poate - zic doar probabil - frumusețea misterului este cea care ne îngăduie să trăim sănătoși la minte în vreme ce  cârmim trupurile fragile prin lumea în care demolarea este cuvântul de ordine. Mereu dorim să atingem luminile de pe cer și vrem mereu să știm de unde a apărut Colorado Kid (pentru că lumea e plină de oameni ca el). Poate că a dori e mai bine decât a ști. Nu insist că asta ar fi o certitudine; doar sugerez așa ceva. Dar dacă-mi spuneți că am dat greș în efortul meu și că n-am spus toată povestea ce era de spus, vă asigur că vă înșelați. De asta sunt sigur...
 M-am simțit înșelată și-s furioasă amu. Înțeleg că subiectul principal este misterul, este cel mai bine creionat, altfel n-aș fi așteptat cu inima la gât să aflu ce dracu s-o-ntâmplat cu mortu pe când nu era mort. Îmi iau libertatea, înțeleg că nu asta a fost intenția autorului, de a alege finalul. Apăi zic că nătărăul ăla o fugit de la nevastă și plod unde o văzut cu ochii și DD, care nu doarme, i-o așezat de-a curmezișu îmbucătura ca să-l sature. Amin!

Vreau să fac o mențiune specială pentru notele și explicațiile lui Gabriel Stoian, sunt  luminatoare!  N-am habar cum se lucrează, adică sunt traduse pentru că apar în volumul original or traducătorul se informează pentru fiecare element în parte, dar de mare folos sunt toate explicațiile care apar în subsolul paginii ca nota traducătorului. Scriu asta pentru că Stephen King face referire la tot felul de opere și autori și tare mi-au lipsit lămuririle la ultimul dintre romane, ăl despre care povestesc mâine.

* Colorado Kid - Stephen King, editura Nemira&Co 2006, traducere din limba engleză Gabriel Stoian, 123 pagini. 
____________

Anul acesta am mai citit:
1. Shining - Stephen King

2 comentarii:

  1. Buna seara.

    Mai aveti cumva cartea Colorado Kid de Stephen King?

    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Iertare pentru răspunsul întârziat! O mai am, dar face parte dintr-o colecție ce-mi doresc s-o păstrez.

      Ștergere