luni, 8 aprilie 2013

Cozonac de post cu vişine



Păi, dacă am descoperit minune de reţetă postoasă, era musai de refăcut!

De astă dată,  am făcut doi cozonaci, unul cu cacao şi vişine, despre care voi povesti, iara ălălaltu cu rahat şi fructe deshidratate, identic primei încercări (diferenţa fu ca atunci stătu 10 ceasuri pitit la dospit în cuptor până fu vreme de cozonăcit, astă oară doar 2 ceasuri la căldură, io una n-am văzut nicio diferenţă de pufoşenie or alt soi. Deci, cum o zis Crisa atunci, nu-i dăunează şezutu îndelungat în rece! ).


Pentru un cozonac cu vişine:
Aluatul:
- 125 ml lapte de soia + 125 ml apă, or 250 apă/lapte
- 80 gr zahăr + 1 plic zahăr vanilat
- 450 gr făină
- coaja de la o lămâie
- 25 gr drojdie proaspată
- 25 ml ulei
- un praf de sare

Umplutura:
- 1/3 din aluatul de mai sus
- 30 gr cacao
- 25 ml ulei
- vişine

Am început cu drojdia şi pentru asta am pus laptele la clocotit cu zahărul şi sarea. Drojdia am dizolvat-o cu o lingură de lapte cald şi am lăsat-o la crescut. Am opărit 2 linguri de făină cu 3 de lapte şi am lăsat-o la răcit. Rece am amestecat-o cu drojdia dizolvată şi am lăsat-o iară la crescut presărată cu făină. La mine o picat suficientă făină cât să nu fie presărată. De-i cald toate astea se petrec în 15 minute.


Într-un lighean se pune făina cernută, se răstoarnă peste ea drojdia şi se amestecă adăugând treptat laptele călduţ şi coaja de lămâie. Când se desprinde de pereţii vasului se frământă cu uleiul şi se lasă la cald să-şi multiplice volumul.
Din aluatul crescut se ia 1/3 şi se frământă cu cacao omogenizată cu uleiul. Eu am mai lăsat 15 minute la crescut  înainte de a începe modelarea cozonacului.
1. Coca neagră am împărţit-o la 3, la fel şi pe cea albă.
2. O bucată albă am întins-o pe blatul de lucru uns cu ulei, apoi peste ea am întins una neagră şi am presărat vişine decongelate şi scurse bine.
3. Am rulat pe cât de strâns am putut. Trebe încercat strânsu ăsta, altfel la coacere cozonacul va prezenta goluri. Nu că-i mare tragedie asta.
4. Identic am procedat şi cu restul de bucăţi albe şi negre. Cele 3 rulate le-am împletit.

Am aşezat împletitura în tava acoperită cu hârtie de copt, am lăsat-o să crească pân  să umple tava şi am copt-o un ceas la foc mic în cuptorul preîncins. Am avut un cozonac uriaş în comparaţie cu statura celui cu rahat. O fi de vină faptul că aci aluatul e mai mult prin dublare neagră, habar n-am!



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu