joi, 23 martie 2017

RULADĂ CU DOVLEAC ȘI CAFEA LA CUTIA MISTERELOR




Luna aceasta sunt gazda Provocării Cutia misterelor. În martie 2017 se scrie episodul cu numărul 36. Da, proiectul acesta împlinește 3 ani și mi-s tare mândră că n-am lipsit pân acuș. Provocarea mea personală va fi să ajung din iunie încolo, dar m-oi văicări la momentul respectiv că-s făr de bucătărie. Pentru aniversarea cu numărul 3 am gândit 3 propuneri în dar. Cum însă timpul liber în luna lui mărțișor nu e de partea provocării, ca să-mi respect cadoul ce-l gândisem, am făcut 3 rețete identice, aproximativ identice, doar modul de asamblare diferă. Astăzi, după turnulețe, rulada.
  

Lista aniversară misterioasă de martie cuprinde:
                                                                Migdale, nuci, alune
                                                                            Ouă
                                    Produse lactate: smântână, brânză, lapte și ce-am mai uitat
                                                                          Dovleac
                                              Pișcoturi de șampanie, biscuiți, foi de napolitane
                                                                        Ciocolată
                                                                          Lichior
                                              CAFEA - ingredientul obligatoriu, deci vedetă

Doar foaia de ruladă lipsește de la prima propunere. În rest,  jeleul, siropul și crema sunt cele de la miniturnuri. De aia e și mult copy/paste de la prima propunere, Am folosit îndulcitor pudră pentru că-mi doream să fie nu doar un dar virtual pentru Cutia misterelor, ci și unul real pentru prietena mea, Crisa, care o participat la multe ediții în primii ani ai Provocării. Cum n-o fost perfectă, voi detalia la final, n-am mai îndrăznit cadoul.  

Secțiunea:
  1. Foaie pandișpan cu picături de cacao și umezită cu sirop de cafea
  2. Jeleu de dovleac
  3. Cremă de cafea cu unt

FOAIE PANDIȘPAN CU PICĂTURI DE CACAO - 25x30 centimetri


INGREDIENTE:
  • 5 albușuri 
  • 5 gălbenușuri
  • 5 grame îndulcitor pudră
  • 90 grame făină
  • un praf de sare
  • 15 grame ulei
  • 2 grame cacao
  • extract de vanilie, vanilină
FACEREA
  1. Primul pas este baterea spumă a albușurilor cu sarea, apoi se adaugă treptat îndulcitorul și se mixează la viteză mare pân se obține o bezea fermă. E musai să fie bezea țapănă. Mie nu prea mi-o ieșit. Din 4 ouă cu zahăr umpleam tava, acuș din cinci am avut blat puțin peste jumate.
  2. Separat se bate ușor cu furculița gălbenușul cu uleiul și aromele.
  3. Peste bezea am turnat treptat gălbenușurile   și le-am încorporat cu mixerul la viteză mică. Apoi am cernut făina și tot cu mixerul am omogenizat compoziția.
  4. Am turnat foaia în tava de copt acoperită cu hârtie, păstrând 35 de grame compoziție, pe care am amestecat-o ușor cu cacao. Am pus-o într-un colț de pungă, pe care colț l-am tăiat și am picurat din loc în loc peste prima foaie stropi cu cacao. Am trecut c-o scobitoare prin mijlocul lor. Îmi doream boabe de cafea și de-aș fi realizat operațiunea c-un grad mai mare de simț de răspundere, chiar aș fi reușit. Pentru că mi-a mai rămas din aluatul cu cacao, am turnat marginile, toate patru și iară am trecut cu scobitoarea. Chiar au ieșit margini evidențiate interesant. 
  5. Am copt foaia în cuptorul preîncins, la foc mediu,  10 minute.
  6. Am răsturnat-o pe un prosop umed cu partea care o fost pe tava de copt deasupra. Am rulat prosopul,  nu foarte strâns și am lăsat foaia la răcit.


SIROPUL DE CAFEA

INGREDIENTE:
  • 150 mililitri apă
  • 10 grame îndulcitor
  • 1 linguriță de cafea instant
  • câteva boabe de cafea
Le-am pus într-o crăticioară împreună la fiert. După 5 minute de clocot am oprit focul și am lăsat siropul la răcit. După răcire am trecut o pensulă prin sirop, apoi am stropit cu ea blatul răcit și scos din prosop, făr a insista cu abundență de lichid.


JELEUL DE DOVLEAC

Am avut 300 de grame de jeleu, tot 200 am folosit pentru rețeta de azi.
L-am pregătit c-o zi înainte de montare. Dar e un gem, deci poate fi pregătit cu multe zile înainte.


INGREDIENTE:
  • 300 grame dovleac proaspăt tăiat cuburi, am găsit unul gustos la Kaufland, chiar dacă sec în interior. Unul de la Auchan pe care scria din Spania,  era fad cu o aromă stranie, l-am aruncat
  • 15 grame îndulcitor în loc de 100 grame zahăr
  • 6 grame Gelfix Dr Oetker, am avut cu Stevia, făr de zahăr
Am acoperit pe jumătate dovleacul cu apă și l-am dat în două clocote împreună cu îndulcitorul pudră. Am scos 1/3 din cuburile de dovleac și restul împreună cu siropul l-am pasat. În piureul de dovleac am adăugat cuburile păstrate și Gelfixul. Am pus iară pe foc mic amestecul și l-am lăsat pân s-o-ngroșat. Foarte repede se petrece transformarea.

Am acoperit foaia însiropată c-un strat fin de jeleu și cuburi de dovleac.


CREMA DE CAFEA CU UNT

Am obținut 300 grame cremă, 200 grame am folosit la ruladă, 100 grame la miniturnuri. 

INGREDIENTE:
  • 150 mililitri lapte
  • 10 grame îndulcitor/100 grame zahăr
  • 35 grame boabe de cafea
  • 3 gălbenușuri
  • 165 grame unt moale 82% grăsime (voi reduce cantitatea, crema se întărește foarte tare, se desprinde de blat, este greu de secționat)
Laptele, 5 grame îndulcitor, boabele de cafea le-am dat într-un clocot și acoperite le-am lăsat un ceas la infuzat. 
După un ceas, am mixat gălbenușurile cu restul de 5 grame îndulcitor. Am clocotit iară laptele și l-am turnat peste gălbenușuri în fir subțire, timp în care am continuat mixarea. Compoziția aceasta, gălbenușuri, lapte, am pus-o pe foc mic și am amestecat continuu pân s-o-ngroșat. Când o ajuns la temperatura camerei am trecut-o printr-o sită pentru a îndepărta boabele de cafea.
Separat untul moale l-am bătut spumă și i-am adăugat câte o lingură din crema de gălbenușuri. 

Am întins cu atenție peste jeleu crema. Nu-i taman simplu, jeleul se prinde de cremă și nu se mai întinde nimic. Dar de se insistă cu mici cantități de cremă pe spații restrânse, pân la urmă se biruie.

Am rulat foaia de pandișpan și am înfoliat batonul rezultat. 

Am lăsat rulada o noapte la rece.

_____________________

DE CE N-O FOST PERFECTĂ, DAR GUSTOASĂ
  • crema s-o-ntărit, s-o desprins de jeleu. Pân m-am dumirit, ciopârțisem jumate de ruladă în căutarea secțiunii perfecte. Apoi, am  ținut-o un minut în cuptorul încălzit și o fost oarecum mai bine. O lăsasem 3 ceasuri la temperatura camerei, fu degeaba. Așa că data viitoare voi testa cu 50 grame unt mai puțin;
  • este foarte gustoasă, făr de ciocolată și mascarpone, cum fu cazul miniturnurilor, se evidențiază mai intens combinația dovleac-cafea;
  • am folosit la ghici cantitatea de îndulcitor. De-aș fi echivalat zahărul conform indicațiilor de pe cutie, 1 gram îndulcitor=6 grame zahăr, aș fi consumat o cutie întreagă. Din fericire a fost mediu de dulce și e primul desert la care nu am simțit gustul distinct de îndulcitor care să domine toate celelalte arome. Același înlocuitor al zahărului ca și-n experimentele anterioare, Clio pudră.

La mulți ani, Cutia misterelor! La mulți ani, Cera! 
Mulțumesc fetelor care au făcut parte din proiect și le sunt recunoscătoare celor care n-au dat bir cu fugiții încă.

Îs trează și scriu de la trei, sper că n-am fost mai haotică decât de obicei. 

6 comentarii:

  1. La multi ani! Minunatăăă rulada cu picaturi ;) :-*

    RăspundețiȘtergere
  2. Am văzut într-un filmuleț care circula pe Facebook tehnica, dar nu mi-am imaginat că e atât de ușor de realizat, deși așa părea:) Pentru mine ruladele îs unele dintre cele mai inspiricioase dulcegării.

    RăspundețiȘtergere
  3. Dacă ți se desprinde crema de blat, înseamnă că n-ai ,,curățat " blatul înainte de aplicarea cremei.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Știu, Ana, ce spui. Dar nu cred că aci poate fi vorba despre asta, întâi că-i partea care o stat pe tava de copt, ce să fi curățat la ea, apoi că o fost umezită și pe ea era jeleu. deci n-o fost crema direct pe blat. Exact așa s-o întâmplat și la tortul Opera. Eu am presupus că-i prea mult unt, înțeleg că nu-i deloc o explicație corectă asta.

      Ștergere
  4. Sa nu-mi spui ca asta imi era mie destinata :D Trebuia sa mi-o aduci!!!!!
    Acum faptul este consumat, dar data viitoare nu te mai iert :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sigur că era pentru tine, n-aș încerca îndulcitorii de bună voie nici de-aș fi plătită :)

      Ștergere