luni, 19 septembrie 2022

RAHAT DE CASĂ DIN PETALE DE TRANDAFIRI


La finele lui mai încercam  rețeta doamnei Laura Laurențiu - ACEASTA -  pentru rahatul turcesc de casă. AICI rezultatul meu dintâi. 

În august am repetat pentru oameni dragi rețeta (împreună cu multe altele) ș-am uitat taman trandafirosul să-l adaug dulcegăriilor servite.  Apoi am uitat și la ziua fiului căci așa bifez  toate imposibilele. Și ca să fie uităciuni pe linie, deși îmi propusesem să adaug mixt de nuci, ce surpriză!, am uitat. 

Pentru că m-am trezit în ziua facerii făr de lămâie, am substituit-o cu sare de lămâie și pentru că ajutorul meu de cofetar o adăugat săricioaica în  cantitate dublă față de cât îmi propusesem, am obținut un desert acruț, extrem de interesant. 

Revin așadar cu publicarea unui al doilea text pentru o aceeași rețetă pentru că mi-o plăcut foarte mult rezultatul final, același, dar montat și acrit  diferit.


Ingrediente pentru 500 grame rahat de casă cu trandafiri:
  • 60 grame petale de trandafir - de astă dată fură congelate
  • 50 grame zahăr tos
  • 7 grame sare de lămâie sau 45 grame zeamă de lămâie
  • 35 grame amidon
  • 55 grame energizant la borcan
  • 175 grame zahăr pudră
  • 265 grame apă
  • opțional 50 grame nuci tocate mărunt / fistic
  • în plus 25 grame fulgi de cocos pentru finisat sau zahăr pudră

Preparare rahat de casă cu trandafiri: 

Înainte de a începe, am uns ușor cu ulei două forme de silicon. Le am de la o revistă pentru copt bomboane pe băț. Se poate folosi și o formă pătrată cu latura de 14 centimetri, care  se tapetează cu hârtie de copt unsă cu unt. 

1. De astă dată n-am mai avut petale proaspete, ci congelate. Le-am cântărit într-un bol, am presărat zahărul tos și sarea de lămâie peste ele și le-am frecat cu vârful degetelor până s-au umezit și și-au intensificat culoarea.  De era zeamă de lămâie, se adăuga peste frunzele frecate cu zahăr. Am acoperit vasul și l-am lăsat deoparte. 



2. Am cântărit apa într-o crăticioară cu fund gros. Amidonul într-un castronel. Din cantitatea de apă cu 4 linguri (30 grame) am omogenizat amidonul. Se lasă deoparte și amidonul.

3. În cratița cu apă am adăugat energizantul și zahărul pudră. Am pus cratița pe foc. Temperatura la care se va încălzi amestecul e foarte importantă și e recomandată folosirea unui termometru. 

4. Când siropul a dat în clocot am adăugat tot amidonul omogenizat cu apa. Am amestecat  energic cu telul și am supravegheat continuu  fierberea. Pân la final am folosit telul, dar m-o-ncurcat la sfârșit. Mai utilă este lingura de lemn. După ce fierbe, amidonul devine translucid. 

5. În acel moment am adăugat petalele de trandafiri cu tot lichidul din bol. Am amestecat iară continuu în timp ce fierbea. După 10 - 15 minute ar trebui să ajungă la 105 grade Celsius și-i gata. Testul este ca atunci când se trece cu lingura prin  compoziție, aceasta nu revine mai repede de 10 secunde pentru a acoperi fundul cratiței. Exact ca la gem, e gata când de tragem cu lingura de lemn prin cratiță, rămâne un spațiu liber prin care se vede 8 -10 secunde fundul tigăii și culoarea amestecului este mult mai intensă decât la început. Pentru că etapa următoare presupunea un timp mai mare decât la a turna compoziția într-o singură formă, am lăsat rahatul mai moale, nu am așteptat trecerea testului, ci doar îngroșarea amestecului.


6. Am turnat cu lingura  rahat în fiecare semisferă unsă cu ulei. Pe lângă cele 24 de bucăți am mai umplut un fund de cană. Cana o tapetasem cu folie de aluminiu. Dacă aș fi adăugat nuci, acestea se amestecau rapid în compoziție înainte de turnarea în forme. 

7. Am lăsat peste noapte rahatul la zvântat în forme într-o debara bine aerisită.

8. A doua zi l-am răsturnat pe un tocător presărat cu fulgi de cocos. Pe cel din cană l-am tăiat în 8 triunghiuri cu un cuțit foarte bine ascuțit, cu lama subțire, pe care l-am șters după fiecare tăietură. Fiecare triunghi l-am tăvălit prin cocos pe toate părțile. 


Rahatul astfel pregătit se păstrează în cutii cu capac. Umezeala îi dăunează, atenție sporită dară la condițiile asigurate.
 




ALTE MENȚIUNI

  • Pentru că prima dată nu am avut energizant, am folosit aceeași cantitate de miere. Acum mi-am cumpărat un borcănel (se găsește peste tot la rafturile cu dulceață și miere, al meu e Arovit) special pentru rețeta aceasta. 
  • Nu-mi amintesc prima dată cât am păstrat cubulețele, probabil le-am gătat repede. Acum rezervându-le unor evenimente am avut ocazia să văd că în 3 săptămâni gustul și textura au rămas neschimbate. L-am ținut în caserolă cu capac, în frigider. Sarea de lămâie e un bun conservant. 
  • Deși inițial, imediat după preparare, semisferele erau foarte acre, până a doua zi gustul s-a echilibrat. Ușor acre și foarte aromate ne-au plăcut mult. 
  • Față de produsele similare din comerț, rahatul de casă din trandafiri nu este la fel de dulce, mult mai puțin gumat, cu textură și arome extrem de fine. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu