sâmbătă, 20 august 2016

Domnișoara Brodie în floarea vârstei - Muriel Spark




Deși am câteva cărți citite anu ăsta notate cu musai de recitit, nu știu încă din ce direcție să scriu despre ele. Ei, dar despre astea pe care le voi îndepărta definitiv, așa ce chef am a povesti!

Traseul lecturii e același: îmi trebea o carte pe care s-o pot citi în cele cinci ceasuri de mers cu trenul în drumurile mele numeroase adunate-n astă jumate de an. Așa că singurul criteriu după care le culeg din bibliotecă este subțirimea. Tot îmi propun să-l întreb pe Google înainte ca să nu mai pierd timpi cu romane făr de multe steluțe, dar nu izbutesc. 

Oricum, volumul acesta are cronici foarte bune.
Nu de la mine.

În cele 130 de pagini de adun de câte ori o fost scris domnișoara Brodie în floarea vârstei strâng suficient pentru a umple vro cinci pagini numai cu aste cuvinte. O fost agasant căci pe lângă domnișoara Brodie în floarea vârstei se mai repetă făr de număr destinul final al personajelor, care moare-n incendiu,  care se călugărește,  țelul lui Brodie de a obține creme de la creme , nu e pagină pe care să nu fie multiplicată identic una din astea toate. O fi vro tehnică a cărei utilitate-mi scapă. Utilitate, simbolistică, valoare estetică vro ceva tre să fi fost în intenția lui Muriel Spark.

Domnișoara Brodie în floarea vârstei este învățătoare la o clasă de fete, de la Școala Marcia Blaine. Pentru că planurile poveștii alternează trecut-prezent făr de mari preludii, io m-am cam pierdut în timp și spațiu.

Învățătoarea selectează câteva fete pe care își concentrează eforturile de a le transforma în creme de la creme.

... Dați-mi o fată la o vârstă impresionabilă și va fi a mea pentru toată viața... 

Probabil la fiecare serie face asta, n-am fost atentă, cert este că personajul poveștii, pe lângă duduița cadru didactic este trupa acesteia formată din 6 fete. Deși elevele sunt cu personalități și destine diferite în capul meu au rămas un întreg, n-aș ști a recunoaște care, cum.

Dar am notițe luate și ele știu să le deosebească.

Întâi de toate ce-i cu domnișoara de-i așa de specială. Păi are o metodă de predare pe lângă programă. Fetele la doișpe ani când ajung la liceu au cunoștințe despre Mussolini, despre pictorii Renașterii italiene, despre avantajele cremei de față în raport cu apa și săpunul, despre poveștile de dragoste ale lui Charlotte Bronte, despre Einstein, astrologie, ateism. Toate astea îi asigură lui Jean Brodie dușmănia colegilor și a directoarei care nu-și dorește decât s-o elimine. Excepție fac doi colegi profesori, cel de desen, însurat și îndrăgostit de Brodie și cel de cor, neînsurat și îndrăgostit de Brodie.

Pân reviu la ce se mai întîmplă pe acolo, să scriu inventarul fetelor:
1. Monica Douglas la șaișpe ani faimoasă pentru calculele aritmetice pe care le face în minte.
2. Rose Stanley este faimoasă pentru partidele de sex.
3. Eunice Gardnier faimoasă pentru exercițiile de gimnastică și felul fascinant de a înota.
4. Sandy Stranger faimoasă pentru felul în care pronunța vocalele. 
5. Jenny Gray cea mai bună prietenă a lui Sandy, visează să devină actriță, cea mai drăguță din trupă.
6. Prostănaca trupei, Mary Macgregor, care-i faimoasă taman prin tolomăceală.

Inițial m-a șocat interesul pentru sex al copilelor de zece ani. Adică eleve în anii 40, nu în anul Domnului 2000 și al internetului.
Mi-am amintit cum în clasa a cincea eram foarte atrasă de povestea de dragoste dintre profu de informatică și domnișoara de franceză și cum strângeam detalii de la cine cum i-o mai văzut în laborator. Așa și fetele domnișoarei Brodie în floarea vârstei.

Brodie împărtășește adesea trupei sale detalii despre iubitul pierit pe front și prima iubire. Apoi  fetele au ocazia să o vadă împărțită între pasiunea pentru proful de desen însurat și relația de compromis cu cel de muzică.

Nu se întâmplă mari răsturnări de situație și tonul poveștilor este molcom, dar câte ceva se mai răvășeșete pe acolo suficient cât să-ți dorești să ajungi la ultima pagină și să tragi linie peste viața fiecărei eroine în parte.

Sunt multe fire vizibile și invizibile prin care personajele se leagă și dezleagă, despre dragoste și ură deja am povestit, apoi prietenia puternică are și reversul trădării, de stilul ar fi fost ușor altul, cartea asta ar fi prins un loc  în topul lui 2016.

Pentru că n-am selectat un fragment din carte pentru încheiere și pentru că n-am detaliat acel în floarea vârstei, voi cita din bunică-mea, făr de intersecții cu tema cărții desigur ci doar cu mintea mea în zigzag:
- E musai miercurea și vinerea să nu mănânc frupt, fac asta de când sunt bătrână..
- De când mai exact ești bătrână, ca să știu cât mai am pân acolo...
- De la șaizeci de ani de când îmi dau ăștia pensia...
- Deci la nouăzeci ești bătrână exact cum erai la șaizeci!
- DA!


* Domnișoara Brodie în floarea vârstei - Muriel Spark - Editura Univers, Colecția Cotidianul, 2007

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu