miercuri, 15 iunie 2022

BRIOȘE CU AFINE ȘI SMÂNTÂNĂ


Uitasem cât de mult îmi plac brioșele. Am redescoperit într-o vineri când după o tură de brioșe cu mere am experimentat și această rețetă. La final, după 50 de prăjiturele coapte, temperatura s-o oprit în bucătărie pe la vreo 30 de grade doar. 


Rețeta este dintr-o cutie cumpărată de la Lidl în urmă cu mai mult de 10 ani. Conține 52 de cartonașe cu rețete de brioșe și intenția este să le testez pe toate în următoarea jumătate de veac. M-am oprit la afine pentru că trebuie să eliberez congelatorul pentru zmeura și murele ce sunt pe drumul coacerii. Am avut exact 200 de grame rămase de la afinata din urmă c-o vară. 


Ingrediente pentru 12 brioșe medii (50 de grame bucata și baza de 5 centimetri):

  • 85 grame unt moale (am folosit cu 82% grăsime)
  • 80 grame zahăr
  • 20 grame zahăr vanilat
  • un praf de sare
  • 1 ou
  • 170 grame smântână acră (20% grăsime fu a mea)
  • 140 grame făină (am avut tip 550)
  • 4 grame praf de copt
  • 2 grame bicarbonat
  • 115 grame afine



Preparare brioșe cu afine și smântână

  • Pasul zero la aste copturi este aprinderea cuptorului, de astă dată la 180 de grade. Tot printre primii pași este și tapetarea formelor cu hârtiile speciale de brioșe (chese). 
  • În bolul mixerului am cântărit untul și zahărul împreună cu cel vanilat. Se adaugă sarea și se mixează la viteză mică până se dizolvă zahărul.
  • Am adăugat oul și am continuat baterea.
  • Am pus smântâna, mixând scurt cât s-o încorporez.
  • Peste acest amestec umed am cernut făina, bicarbonatul și praful de copt.
  • Am bătut cu mixerul la viteză mică scurt cât să obțin un amestec omogen și extrem de fin.
  • Am adăugat afinele congelate și tot la viteza cea mai mică le-am încorporat. A rezultat o compoziție ca o înghețată, foarte cremoasă și fină. 
  • Am repartizat compoziția de brioșe în fiecare formă. 
  • În cuptorul acum preîncins la 180 de grade am copt brioșele câte 25 - 30 minute până s-au rumenit. 

  • După coacere le-am lăsat 5 minute la răcorit în formă și apoi le-am scos la răcit pe un grătar. 
  • Pot fi decorate cu zahăr pudră. Eu am ales să nu mai adaug suplimentar zahăr. 
  • Nu-mi amintesc să mai fi mâncat brioșe atât de fine. Sunt pufoase și aromate și se păstrează proaspete mai multe zile. 


ALTE MENȚIUNI

  1. Pe cartonaș scrie că rețeta este pentru 12 brioșe. Mie mi-au ieșit 21.  Am refăcut calculele pentru 12 brioșe. E păcat pe timpurile astea scumpe să consumăm energie pentru o tavă pe jumătate goală. 
  2. În lista cartonașului lipsește sarea. Am observat abia după ce am copt brioșele. Este foarte utilă sarea și la deserturi chiar dacă în laboratorul de cofetărie la care am lucrat era folosită la foarte puține produse (caramel sărat, sărățele). Are capacitatea de a potența toate celelalte arome. 
  3. Brioșele sunt echilibrat de dulci. În varianta originală era folosit zahăr brun, dar n-am mai avut.
  4. La sursă erau folosiți fulgi de ovăz. Pentru că nu i-am avut, nici pe ăștia, am înlocuit cu aceeași cantitate de făină. E nevoie de 35 grame fulgi, care se scad dară din cantitatea de făină. 
  5. Nu am respectat pașii preparării. Ingredientele uscate, cu excepția zahărului, erau amestecate. Separat erau mixate cele umede împreună cu zahărul, apoi încorporate în cele uscate. Eu prefer să bat pe rând,  întâi untul cu zahărul, apoi cu oul și la final restul umedelor împreună. Evit astfel rămânerea unor bucăți de unt nespumate. Vara nici nu-i musai ca untul să fie la temperatura camerei. Tare, din frigider, îl tai cubulețe și-l mixez cu zahărul până se aerează.
  6. Am folosit afine congelate. De se folosesc proaspete, după spălare trebuie zvântate. Deși cantitatea pare mică, 200 grame pentru 21 de brioșe, toate produsele au avut secțiunea precum cea din prima poză a textului de azi. 
  7. Cât primele tăvi cu brioșe (am două, fiecare pentru 6 bucăți) au fost în cuptor, restul de aluat a stat la temperatura camerei în așteptarea eliberării formelor. Nu am observat nicio diferență între primele brioșe coapte și cele de pe urmă.
  8. Le-am păstrat în frigider înfoliate. Au rămas pufoase și proaspete vreo săptămână. 
  9. Pot fi și congelate. Este o cale simplă de a coace o singură dată mai multe și apoi de a le dezgheța treptat.  Își pierd foarte puțin din arome și textura rămâne identică celei de după coacere. La temperatura camerei revin foarte repede pufoase după înghețare. Recomandarea este pentru dezghețare lentă la frigider.  
  10. Noi le-am mâncat cu iaurt la micul dejun deși am citit de curând (și sunt de acord întru totul) că un mic dejun care conține zahăr este un desert și nu un mic dejun sănătos. Pe ultimele le-am mâncat cu înghețată și combinația a fost perfectă. Am bifat astfel ș-o cină cu așa nu. 
  11. Cred că rețeta aceasta va deveni baza utilizării tuturor fructelor din livadă pe anu ăsta. 

___________________

Alte rețete de brioșe (peste 40) în arhiva blogului sunt adunate sub umbrela ACEASTA




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu