vineri, 20 ianuarie 2023

TORT CU CIOCOLATĂ ȘI COCOS


Dacă-i vineri, e rețetă de tort! 

Pentru 19 noiembrie și 44 de ani, mi-am dorit un tort. Cred că-i singura dată-n viață în care am simțit foarte puternic că anii ăia de-i adun în buletin sunt binecuvântări, oricât aș gândi eu că-s ratați. În nicio lună apoi am pierdut fulgerător un om drag și încă mi-i uimire cât de puternică mi-o fost pofta de-a sărbători viața într-o duminică la prânz. 

În câteva zile, pe 23 noiembrie ș-o aniversare, am repetat rețeta într-o formă ușor diferită. Am publicat deja acel tort cu nuci și ciocolată albă AICI


SECȚIUNE TORT:

  1. Blat cu fulgi de cocos însiropat
  2. Cremă de ciocolată cu lapte
  3. Foaie pandișpan  însiropată
  4. Cremă de ciocolată cu lapte
  5. Foaie pandișpan  însiropată
  6. Cremă de ciocolată cu lapte
  7. Blat cu fulgi de cocos însiropat
  8. Glazură de ciocolată albă

Ingrediente pentru tort cu ciocolată și cocos ( 16 centimetri diametru - 2.35 kilograme - 10 centimetri înălțime):

➤ BLAT PANDIȘPAN  (16 centimetri, tăiat în două)

  • 3 ouă
  • un praf de  sare
  • 65 grame zahăr tos
  • 1 plic zahăr vanilat
  • 75 grame făină


➤ BLAT CU FULGI DE COCOS (16 centimetri, 2 bucăți)

  • 4 albușuri
  • un praf de  sare
  • 130 grame zahăr pudră
  • 2 plicuri zahăr vanilat
  • 150 grame unt moale 82% grăsime
  • 130 grame fulgi cocos
  • 140 grame făină
  • 4 grame praf de copt
  • 130 grame lapte rece

➤ SIROP

  • 150 grame apă
  • 1 plic zahăr vanilat
  • 40 grame zahăr tos
  • rom, coajă de portocale

➤ CREMA DE CIOCOLATĂ CU LAPTE

  • 250 grame ciocolată albă
  • 60 grame apă
  • 25 grame zahăr
  • 2 ouă
  • 360 grame smântână pentru frișcă

➤ Pentru DECORARE
GLAZURĂ DE CIOCOLATĂ ALBĂ
  • 100 grame ciocolată albă
  • 50 grame smântână pentru frișcă
  • 2 grame de gelatină granule hidratate în 15 grame apă
În plus:  bezele, ornamente din zahăr, bomboane Raffaello, fulgi de cocos.




PREPARARE TORT CU FULGI DE COCOS ȘI CIOCOLATĂ CU LAPTE

BLAT PANDIȘPAN (copt în tava de 16 centimetri și tăiat în două ziceam la lista ingredientelor)

Primii pași au fost să preîncălzesc cuptorul la 180 de grade și să tapetez forma  de copt cu hârtie cerată. 

1. Cuptorul l-am aprins la 180 de grade Celsius și am tapetat tava de copt cu hârtie cerată.
2. Am separat albușurile de gălbenușuri.
3. Peste albușuri în bolul mixerului am presărat un praf de sare (un vârf de linguriță).
4. Gălbenușurile le-am spart într-un castronel  cu o furculiță.
5. Am mixat albușurile cu sarea până am obținut o spumă albă, tare.


6. Am adăugat zahărul tos amestecat cu cel vanilat și am continuat baterea până albușurile s-or transformat într-o bezea lucioasă, netedă și nu am  mai simțit între degete granule de zahăr nedizolvate. 


7. Am adăugat gălbenușurile și le-am încorporat în bezea cu ajutorul mixerului. 
8. Peste ouă am cernut făina și am încorporat-o folosind spatula, prin  mișcări ușoare,  de sus în  jos. 


9. Am răsturnat compoziția în tava de copt și am nivelat-o. Am presărat fulgi de cocos peste pandișpan, dar cum s-au ars la copt, aș recomanda folosirea lor eventual în interiorul blatului. 



7. Am copt blatul 15 minute la 180 de grade, până când o scobitoare introdusă în mijloc a ieșit curată. 


8. Le-am desprins de pe hârtie și le-am lăsat la răcit pe un grătar.  
9. La asamblarea tortului, blatul rece l-am tăiat în două pe orizontală. 


Preparare blat cu unt și fulgi de cocos 
Blatul poate fi copt într-o singură bucată din toate ingredientele și tăiat în două pe orizontală. 

1.  Am  preîncălzit cuptorul la 180 de grade.
2.  Am tapetat forma  de copt cu hârtie cerată. 
3. Am mixat untul spumă (75 grame) cu zahărul pudră (65 grame) amestecat cu cel vanilat (1 plic).
4. Separat am amestecat făina cernută (70 grame) cu praful de copt (2 grame) și fulgii de cocos (65 grame). 
5. Cu mixerul la viteză mică am încorporat ingredientele uscate în paralel cu  65 grame de lapte rece. 
6. Separat am mixat spumă cu un praf de sare 2 albușuri. 
7. În compoziția cu unt am încorporat cu mixerul la viteză mică 2 linguri de albuș bătut. Și restul de albuș cu ajutorul unei spatule, prin mișcări lejere, circulare. 


8. Am turnat aluatul în tava de copt și l-am nivelat. 
9. Am copt blatul 25 de minute la 180 de grade până a trecut testul scobitorii. 


Identic am pregătit al doilea blat cu fulgi de cocos și unt. 


PREPARARE SIROP


 
Într-o crăticioară am cântărit  apa și zahărul tos. Am adăugat zahărul vanilat. Am fiert siropul până la topirea zahărului (primele clocote). După ce am oprit focul,  am adăugat coaja de portocală și romul.
Am lăsat siropul la răcit acoperit cu un capac. 


CREMA - Se pregătește în momentul montării tortului
1. Am mărunțit ciocolata și am pus-o într-un bol în care să încapă și restul ingredientelor.



2. Într-o cratiță cu fund dublu am amestecat ouăle cu zahărul, apa și 50 grame frișcă lichidă. Am pus cratița pe foc mic și amestecând continuu cu telul am lăsat compoziția pe foc până a început să se îngroașe puțin. Trebuie să ajungă la 80 de grade Celsius. Când pe fundul cratiței amestecul se observă ca un aluat de clătite este gata. 
3. Peste ciocolată am strecurat compoziția fierbinte și am amestecat energic până la topirea ciocolatei. Dacă rămân bucățele netopite, bolul se așază deasupra unei cratițe în care fierbe apa. Se lasă la răcit la temperatura camerei.
4. Timp în care 250 grame smântână  se bat frișcă lejeră. Crestele pe care le formează nu sunt tari.



5. În crema cu ciocolată am încorporat frișca folosind o spatulă. Pentru început am turnat puțină frișcă pentru a fi sigură că am temperat componenta fiartă. Apoi prin mișcări ușoare și restul de frișcă. 




GLAZURA 
Poate fi pregătită anterior montării tortului și reîncălzită.

Ciocolata mărunțită, gelatina hidratată și frișca le-am pus pe baie de aburi până la topirea ciocolatei și dizolvarea gelatinei. 
În laborator pregăteam glazura direct pe flacără, dar există riscul de a distruge gelatina prin fierbere sau de a arde ciocolata la cantități atât de mici. 

ASAMBLARE TORT
Etapele montării se parcurg rapid, crema se poate întări  și nu mai aderă la blaturi. 

Am montat cadrul de 16 centimetri pe discul de carton al tortului.
Am așezat primul blat cu fulgi de cocos și l-am umezit ușor.  
L-am acoperit cu 1/3 din cantitatea de cremă, aproximativ 250 grame. 
Am pus peste cremă prima foaie de pandișpan, pe care am umezit-o cu pensula trecută prin sirop.
Am întins iară 250 grame cremă de ciocolată.
Am presat peste cremă ultima foaie de pandișpan și am însiropat-o. 
Ultima parte de cremă am întins-o peste pandișpan.
Am acoperit crema cu ultimul blat cu fulgi de cocos. 

Am lăsat tortul la frigider peste noapte. 

A doua zi am scos cadrul cu ajutorul unui cuțit. 
Cu o racletă am nivelat lateralul tortului. 


DECORARE TORT
Am acoperit partea de sus cu glazură de ciocolată albă. Pentru a obține scurgerile laterale, am mers cu glazura pe margini. 



Rapid am decorat cu bezele și  celelalte elemente din zahăr. Glazura se întărește repede și decorațiunile nu se mai lipesc. 





ALTE MENȚIUNI

  • Cartea zice că forma de copt blatul se tapetează doar pe fund cu hârtie cerată și pereții îi rămân liberi sau se ung cu unt și se pudrează cu făină. Cică ajută astfel la creșterea blatului. Eu pentru a proteja formele, folosesc pe toate părțile hârtie. 

  • Blatul cu fulgi de cocos este un blat dens, ușor umed. Am preferat să suplimentez însiropându-l, deși îmi plac blaturile făr de sirop. Sursa de inspirație pentru acest blat este blogul doamnei Laura Laurențiu, AICI rețeta sa. 

  • La cremă am folosit bucăți dintr-un iepuraș de ciocolată, ce-l tot plimbam prin debara de la Paște. 

  • Pentru glazură am adaptat o rețetă din cofetărie. Nu a ieșit perfectă, în laborator se folosea în amestec și o glazură cumpărată, Brillo îi zicea, pe care eu am înlocuit-o tot cu ciocolată.  Cel mai mult mi-o plăcut pe fursecurile cu nucă. Le-o asigurat prospețime zile multe. AICI rețeta fursecurilor. 


________________________
⧭ În arhivă există 2 etichete care adună torturile (or fi vreo sută de rețete): 1 și 2


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu