...mai mult îmi plăceau povestirile mele din Întâlnirea din pământuri, dure, reci, necruțătoare, peste care ochiul meu trecea cu privirea micșorată și impasibilă...
Întâmplarea a făcut (da, DD, eu am cumpărat-o, dar e mai frumoasă expresia cu întâmplarea) să am în setul predian achiziționat după lectura Jurnalului intim și Întâlnirea din pământuri.
Marin Preda a debutat cu nuvela Pârlitu în ziarul Timpul la 20 de ani. A continuat să scrie schițe și povestiri pe care le-a adunat în primul volum publicat șase ani mai târziu, în 1948, cu titlul Întâlnirea din pământuri. Doar Salcâmul, o povestire, a rămas nepublicat și avea să fie punctul de pornire pentru Moromeții.
Pentru mine contează doar poveștile. N-aș ști să identific tehnici și subtilități literare. Am în cap scriitura când o poveste îmi place or ba, dar nu am identificat pilonii care-i asigură succesul la cititorul care sunt. De aia n-o contat că e o carte de debut. Nu-i văd neajunsuri care apoi, în restul volumelor, s-au șlefuit. La fel n-am sensibilități ce vizează face propagandă comunismului prin subiectele de le abordează.
E o carte dureroasă, bântuitoare. Nici n-am citit pân acuș ceva predian care să nu mă emoționeze pân la lacrimi. Povestirile,cincisprezece, paișpe, sunt grupate în trei părți. Primele sunt centrate pe viața la țară, le urmează tema războiului, ultimele sunt despre colectivizare. Nici n-aș ști care mi-au plăcut mai mult.
Marin Preda a debutat cu nuvela Pârlitu în ziarul Timpul la 20 de ani. A continuat să scrie schițe și povestiri pe care le-a adunat în primul volum publicat șase ani mai târziu, în 1948, cu titlul Întâlnirea din pământuri. Doar Salcâmul, o povestire, a rămas nepublicat și avea să fie punctul de pornire pentru Moromeții.
Pentru mine contează doar poveștile. N-aș ști să identific tehnici și subtilități literare. Am în cap scriitura când o poveste îmi place or ba, dar nu am identificat pilonii care-i asigură succesul la cititorul care sunt. De aia n-o contat că e o carte de debut. Nu-i văd neajunsuri care apoi, în restul volumelor, s-au șlefuit. La fel n-am sensibilități ce vizează face propagandă comunismului prin subiectele de le abordează.
E o carte dureroasă, bântuitoare. Nici n-am citit pân acuș ceva predian care să nu mă emoționeze pân la lacrimi. Povestirile,
- Două, Colina și Amiază de vară, au un vag iz de povestiri fantastice. Am citit pe nerăsuflate despre tânărul pierdut în ceață chiar de nu-i nimic spectaculos în asta: nu levitează, nu este interogat de o pisică zburătoare și nici Dumnezeu nu-i surâde. În fapt, omu chiar orbecăie în negură. În Amiază de vară, editura a reușit performanța să tipărească paginile altei povestiri. Nu fu dificil de identificat filele corecte, dar fu frustrant. Inițial nu m-am prins că povestirea nu se sfârșește unde începe un nou titlu și m-am gândit la Alice Munro, doar la ea aș fi încântată pentru că o femeie care doarme este trezită de o alta și asta-i toată povestea. Marin Preda adaugă tabloului și o mașină de cusut cu puteri neobișnuite. Acuș am văzut că de fapt Amiaza de vară apare ca titlu în ambele părți unde este tipărită povestirea. Cum naiba?! Măcar scriau la prima pentru continuare mergi cincizeci de pagini mai încolo, ai să vezi semnalizarea.
- Restul de povestiri din prima parte are ca teme viața la țară: un duel pentru o aceeași fată iubită, o adunare de țărani, despărțirea de un animal drag, boala, violul. Parcă aș fi citit pagini nepublicate din Moromeții, erau exact aceleași personaje, în același cadru și timp. În acest sens viața la țară, nu că în mediul urban nu s-ar petrece violuri, dueluri, morți, ba chiar și adunări de țărani.
- Scrierile despre război sunt atât de detaliate încât e imposibil să nu vizualizezi filmul fiecărui rând: un soldat își depășește condiția de veșnic ratat într-o clipită de curaj, un altul, japonez , dovedește tenacități pe care poporul său le are de mii de ani.
- În partea a treia, cu viața de după război și etapa confiscării terenurilor private, tot un film cu multe amănunte rulează. Drept e că nu am mari sensibilități pentru temă, dar fu interesant de citit despre politicieni ce nu diferă cu nimic de cei de-s pe televizoare azi, de oportuniști, de trădători și vinovați făr de vină, de disperați care zăresc speranța exact acolo unde ea lipsește cu desăvârșire.
Am terminat cu domnul Preda pe anul acesta deși mai am în bibliotecă necitit unul dintre romanele trilogie. Sunt mulți autori ce-s pe lista lui musai pân la finele anului. Și pentru că în top 10 ajunge cu un singur titlu, las aci că Întâlnirea din pământuri mi-a plăcut mai mult decât Jurnalul intim, dar mai puțin decât Viața ca o pradă. Sper să prindă poziție în clasament fruntașa, deși habar n-am cum voi scoate doar zece titluri din cele douăzeci din acest moment.
Câteva rânduri faine, sunt numeroase cele pe care le-aș fi copiat. Fragmentul e din scrierea Înainte de moarte, la pagina 82. Personajul, grav bolnav, îi cere cu insistență medicului să-i spună cât mai are de trăit.
- Ce, n-am să trec toamna? întrebă bolnavul încet și adânc. - Așa se întâmplă totdeauna, murmură doctorul, la fel de încet. Omul închise ochii, câteva clipe își mestecă mușchii feței , apoi, ca și când din el ar fi căzut o piuliță, brațele i se desfăcură, trupul i se îndoi ca un cerc, ridicându-se de jos, de pe așternut, și-și înfipse amândouă mâinile în gâtul doctorului. Fața i se înroșise cu pete vii de foc și, încordat, năvălise deasupra lui; îl strângea scrâșnind, încercând să-și înghită spumele și sângele închegat, ce-i ieșise pe buze. Horcăia. Doctorul aproape îl trânti la pământ.- De unde știi tu, mă? gâfâi cu turbare Stancu lui Stăncilă. Soarele și Dumnezeii mă-tii, de unde știi tu? Spune, de unde știi tu... Arhanghelii și steau'... De unde?... De unde?...
- Întâlnirea din pământuri, Marin Preda - editura Cartex Serv 2015, 339 de pagini.
__________________
Am mai citit în 2017:
- Shining - Stephen King
- Colorado Kid - Stephen King
- Misery - Stephen King
- Supunere - Michel Houellebecq
- Miercuri, respirăm - Ioana Chicet-Macoveiciuc
- Visul - Emile Zola
- Noaptea de foc - Eric-Emmanuel Schmitt
- Adio - Honore de Blazac
- Hituri celebre din epoca Showa - Ryu Murakami
- Jurnal intim (vol. 1) - Marin Preda
- Jurnal intim (vol. 2) - Marin Preda
- Luni de fiere - Pascal Bruckner
- Luminița, mon amour - Cezar Paul-Bădescu
- Dragă viață - Alice Munro
- O mie de nopți - E.K. Johnston
- Bel-Ami - Guy de Maupassant
- Să fii român! - Dan Puric
- Pobby și Dingan - Ben Rice
- Einstein - Francoise Balibar
- Doi ani, opt luni și douăzeci și opt de nopți - Salman Rushdie
- Sărutul dinaintea morții - Ira Levin
- Viața și Opera - Cristian Tudor Popescu
- Galaad - Marilynne Robinson
- Roșu ucigaș - Jerden Brouwers
- Golem - Gustav Meyrink
- Noi - Evgheni Zamiatin
- Consumatorul de suflete - Codin Maticiuc
- O vară la țară - J.L. Carr
- Șoimul rătăcitor - O poveste de dragoste - Glenway Wescott
- Studii despre iubire - Jose Ortega Y Gasset
- Ură, prietenie, dragoste, căsătorie - Alice Munro
- 1Q84 (vol. 1) - Haruki Murakami
- 1Q84 (vol. 2) - Haruki Murakami
- 1Q84 (vol. 3) - Haruki Murakami
- Copila de zăpadă - Eowyn Ivey
- Conversații cu Dumnezeu (vol. 1) - Neale Donald Walsch
- Conversații cu Dumnezeu (vol. 2) - Neale Donald Walsch
- Viața ca o pradă - Marin Preda
- Conversații cu Dumnezeu (vol. 3) - Neale Donald Walsch
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu