vineri, 13 ianuarie 2023

MINI TORT CIOCOLATOS


  • Dacă-i vineri, rețeta este despre tort. Azi, în varianta mini. 

Când mi se aliniază planetele, d-apăi să te ții!  

Povesteam la Bomboanele pe băț - ASTEA - că-s preparate din resturile de la Mini torturi, care la rându-le-s din ce-o rămas de la Tortul mov - ĂSTA. Tortulețele de le pomenisem atunci, în decembrie, sunt cele despre care scriu azi.  Atât de bine mi-am calculat tortul, încât la final m-am trezit cu vreo două blaturi și juma de kil de cremă în plus. (?!)


Ingrediente pentru 6 mini torturi (cu diametrul de 7.5 centimetri și 200 grame bucata)

➤ BLATURI
Blat pandișpan (copt în forma rotundă de 26 centimetri și decupat în 6 discuri cu diametrul de 7.5 centimetri)
  • 3 ouă
  • un praf de sare
  • 80 grame zahăr tos
  • 1 plic zahăr vanilat
  • 90 grame făină

Blat cu cacao (copt în forma rotundă cu diametrul de 26 centimetri și decupat în 12 discuri de 7.5 centimetri)

  • 6 ouă
  • un praf de sare
  • 140 grame zahăr tos
  • 1 plic zahăr vanilat
  • rom
  • 125 grame făină
  • 25 grame cacao

SIROP
  • 200 grame apă
  • 30 grame zahăr tos
  • 1 plic zahăr vanilat
  • rom
  • coajă de portocale

➤ CREMA DE CIOCOLATĂ  (750 grame)
  • 150 grame ciocolată de lapte 
  • 150 grame ciocolată 70% cacao 
  • 75 grame apă rece
  • 450 grame frișcă lichidă
  • 30 grame zahăr
  • 2 ouă

➤ DECORARE

CREMĂ DE UNT CU CACAO
  • 250 grame cremă de unt - AICI rețeta
  • 15 grame cacao
  • 15 grame ulei
  • rom

ORNAMENTE
  • bezele simple, bezele umplute, Moș Crăciun din ciocolată



PREPARARE SIROP
Am început cu siropul, pentru a fi rece când montez tortulețele Îl puteam fierbe și-n timpul coacerii blaturilor or c-o zi înainte. Nu se folosește cald la însiropat. 


Raportul la siropuri este 2:1. Două părți apă (1000 grame) la o parte zahăr (500 grame). Eu nu-l prea respect, e exagerat de dulce. 
 
Într-o crăticioară am cântărit  apa și zahărul tos. Am adăugat zahărul vanilat. Am fiert siropul până la topirea zahărului (primele clocote). După ce am oprit focul,  am adăugat coaja de portocală și romul.
Am lăsat siropul la răcit acoperit cu un capac până la montarea torturilor. 



PREPARARE BLATURI 

Cele două blaturi au aceeași pași, chiar dacă au  liste de ingrediente ușor diferite. 
Se folosesc la montare doar reci. Pot fi pregătite cu o zi, două înainte. 


1. Cuptorul l-am aprins la 180 de grade Celsius și am tapetat tava de copt cu hârtie cerată.
2. Am separat albușurile de gălbenușuri.
3. Peste albușuri în bolul mixerului am presărat un praf de sare (un vârf de linguriță).
4. Gălbenușurile le-am spart într-un castronel  cu o furculiță.
5. Am mixat albușurile cu sarea până am obținut o spumă albă, tare.


6. Am adăugat zahărul tos și cel vanilat și am continuat baterea până albușurile s-au transformat într-o bezea lucioasă, netedă și nu am mai simțit granule de zahăr nedizolvat. 
Pentru a avea la următorul blat bolul mixerului curat baterii albușurilor, am folosit un alt vas pentru restul etapelor. 


7. Am adăugat gălbenușurile și le-am încorporat în bezea cu ajutorul spatulei, prin mișcări lejere, de sus în jos. Dacă nu aș fi folosit imediat mixerul pentru blatul cu cacao, încorporarea gălbenușurilor s-ar fi făcut tot cu mixerul. 
8. Peste ouă am cernut făina și am încorporat-o asemeni gălbenușurilor,  spatulă, mișcări fine sus - jos. 


9. Am răsturnat compoziția în tava de copt și am nivelat-o. 



11. La 180 de grade, în cuptorul preîncins, am copt blatul 15 minute. Se testează fie cu o scobitoare, care trebuie să rămână curată după ce este introdusă în blat.  Fie de blatul este presat cu degetele își revine la forma inițială. Dacă nu este copt, se va păstra forma degetelor pe suprafața sa.
12. Am lăsat blatul la răcit pe un grătar până la montare când l-am decupat în 6. 



Blatul pandișpan cu cacao  se pregătește identic. 

Cuptorul l-am aprins la 180 de grade Celsius și am tapetat tava de copt cu hârtie cerată.
1. Am separat albușurile de  gălbenușuri.
2. Peste albușuri în bolul mixerului am presărat un praf de sare.
3. Gălbenușurile le-am amestecat cu romul într-un castronel.
4. Am mixat albușurile până am obținut o spumă albă, tare.
5. Am adăugat zahărul tos și cel  vanilat. Am continuat baterea până albușurile s-or transformat într-o bezea lucioasă, netedă. 
6. Am încorporat gălbenușurile folosind mixerul de astă dată.
7. Peste ouă am pus  făina cernută împreună cu cacao și  cu spatula, prin mișcări lejere, de sus în jos, am obținut o compoziție omogenă. 
8. Pe care am răsturnat-o în tava de copt și am nivelat-o.
9. La 180 de grade, în cuptorul preîncins, am copt blatul 20 - 25 minute. Se testează de e copt,  identic celui alb 
10. Am lăsat blatul la răcit pe un grătar.
11. La montarea mini torturilor l-am decupat în 6 cu inelul de 7.5 centimetri. Fiecare disc l-am tăiat apoi pe orizontală în două. 



PREGĂTIRE CREMĂ DE CIOCOLATĂ 
- doar în momentul asamblării se prepară crema - 

Dacă  se întărește crema, din o mie de alte motive, se pune puțin pe baie de aburi și se amestecă energic. Se va pierde din aerare, dar se salvează ingredientele. 

1. Am bătut cu mixerul 375 grame smântână pentru frișcă. Nu-mi doresc o frișcă ce formează creste tari, ci doar una moale, dar care să aibă ținută (să păstreze urmele paletelor).  


2. Într-un bol am cântărit ciocolata ruptă bucăți mici. 


3. Separat într-o cratiță cu fund dublu am cântărit 75 grame apă, 75 grame frișcă lichidă, 30 grame zahăr și am adăugat două ouă. Am amestecat totul bine cu un tel. Am pus cratița pe foc mic și am amestecat continuu până a început ușor să se îngroașe. Pe fundul cratiței se formează o compoziție ca de clătite sau de se trece cu o lingură prin cremă, aceasta se îmbracă. La 75 de grade trebuie să ajungă amestecul, de se folosește un termometru.  Atunci oul este gătit. 
Pentru a mai reduce din riscul de a coagula repede ouăle, crema se poate fierbe pe baie de aburi. 

4. Imediat ce crema fiartă este gata, o strecor peste ciocolată.

5. Amestec cu telul până ciocolata se topește. Dacă au mai rămas bucăți, pun bolul pe baie de aburi și amestec până obțin o compoziție omogenă, fină. O las la răcit. 

6. În crema de ciocolată încorporez  frișca bătută. Pentru că există riscul ca între temperaturile celor două să existe diferențe și crema să se taie, întâi pun 2, 3 linguri de frișcă, le încorporez și abia apoi adaug restul de frișcă.  


6. Se întinde imediat peste blat. 




MONTARE MINI TORT
1. Pe suport am așezat câte un blat negru decupat. Am trecut cu pensula bine umezită în sirop peste el. Se lucrează cu toate cele 6 minitorturi odată. 
2. Am pus inelul în jurul blatului. 
3. Am întins primul strat de cremă, în jur de 60 grame. 
4. Am așezat peste cremă blatul simplu de pandișpan. L-am însiropat.  
5. Am întins al doilea strat de cremă peste blat, tot 60 grame.
6. Peste cremă am așezat ultimul blat cu cacao, pe care l-am însiropat ușor. 
7. Am lăsat la rece peste noapte mini torturile. De n-aș fi avut vreme, le țineam 2 ore la congelator.




DECORARE MINITORT  
1. Când crema s-a întărit am trecut ușor cu un cuțit pe lângă inel și tort. Am scos fiecare tortuleț astfel din formă. 



2. Într-un castronel am amestecat cacao cu ulei. Am adăugat 250 grame cremă de unt la temperatura camerei (pregătesc o cantitate mai mare și o congelez). 


3. Cu dosul linguriței am îmbrăcat torturile în crema de unt cu cacao.


4. Le-am decorat cu bezele, figurine din ciocolată. 



ALTE MENȚIUNI

  • Am scris rețeta pentru 6 mini torturi. Eu am pregătit doar 5, pentru că mi-au tot dispărut din blaturi. E doar o coincidență că de fiecare dată când un băiețel intra în bucătărie, mai se făcea nevăzut un disc de pandișpan. 
  • Am congelat tortulețele câteva zile și le-am dăruit jumătăți de Moș Nicolae. Se decongelează, ca regulă,  în frigider. Ale mele or făcut-o la temperatura camerei cât m-am chinuit cu pozatul. 
  • Am avut și combinația făr de blat alb, doar blaturi cu cacao. Din păcate, pân să văz că am toate pozele nefocalizate, tortulețele s-or gătat. Pentru forma de 26 centimetri și 3 straturi de blat negru, ingredientele sunt: 8 ouă, 140 zahăr, 1 plic de zahăr vanilat, 30 cacao, 120 făină, rom, sare. Se vor decupa 6 discuri cu inelul de 7.5 centimetri. 5 pe lateral, unul în mijloc.  Fiecare disc va fi tăiat în 3 pe orizontală, pentru fiecare tort în parte. De toate straturile se vor blat alb, atunci: 8 ouă, 140 zahăr, 1 plic zahăr vanilat, 150 făină, un praf de sare. 
  • Celelalte variante de mini torturi sunt adunate AICI în arhivă


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu