sâmbătă, 22 august 2015

Prăjitură cu brânză şi caramel pentru Cutia misterelor de august







 Cutia de luna aceasta e găzduită de Maria şi lista ei misterioasă cuprinde:
  oua, lapte, smantana - fie de gatit, fie pentru frisca, mascarpone sau orice crema de branza, cacao, nuca, fructe de sezon (prune, struguri, pere, mere), poate si niste piscoturi, iar ca ingredient vedeta propun caramelul (zahar caramelizat).
  
M-am sucit cu răspunsu lui august de vro cinci ori – vroiam o prăjitură cu foi, apoi un tort de clătite,  minitorturi, nici  nu mai ştiu ce mi-o trecut prin cap. Amuş iaca rezultatul final,  care n-are nimic din ce-mi închipuisem io. Da-i peste toate aşteptările ca gust. Puteam fi mai inspirată la asamblare, dar de aia există un 8 septembrie, ca s-o desăvârşesc la repetare. Am folosit iară toate ingredientele.

Am început cu dulceaţa de pepene galben şi piersici. Habar n-aveam ce voi face cu ea misterios, dar vroiam musai s-o testez. E reţeta Ancuţei şi a blogului cu reţete criminale - aci , o am salvată de trei ani, acuş i-o vinit sorocu. Nu am folosit ghimbir căci am presupus că-mi interzice regulamentu provocării, pare că am fost mai catolică decât papa.

Este un produs extrem de dulce, departe deci de gusturile mele, dară o avut mare succes la oamenii cărora le-am dăruit-o. Am pregătit-o de două ori, căci prima dată în timp ce mă lăudam la T. că-i cea mai grozavă combinaţie din lume am ars-o. Şi afumată fu tot cu aplauze în rândul degustătorilor.


Pentru 2 borcane de 400 de grame, la prăjitură am folosit câteva linguri, am avut:

-         500 grame piersici – din care o rămas 300 grame pulpă
-         1,5 kilograme pepene galben, după îndepărtarea cojii şi seminţelor am rămas cu 500 grame pulpă
-         500 grame zahăr tos
-         zeama de la o lămâie

Am curăţat şi tăiat cubuleţe fructele, le-am stropit cu zeama de lămâie şi acoperite cu zahărul le-am lăsat o noapte la frigider. A doua zi le-am pus pe foc mic două ceasuri pân s-o legat siropul. Nu m-am complicat cu proba bobiţei , întâi pentru că vroiam să pot scoate fructele din sirop şi apoi pentru că ştiam că o voi lichida repede pe toată.

Apoi, am luat o pauză d-o săptămâna de la provocare , căci apăru comanda tortului de post.

Blaturile negresă cu nucă şi pişcoturi – pe care  le-am tot propovăduit pe zambetania. Mai spun doar  că nuca măcinată le-o desăvârşit cum nici nu-mi închipuiam.
Pentru două blaturi, eu am copt 4 în tăvile de chec. Una dintre tăvi e mai lungă, numai bine se nimeri din capetele alea să încropesc un dulce neprevăzut  pentru Ale.
Ingrediente:
-         20 grame cacao
-         135 grame zahăr
-         75 grame făină
-         3 grame bicarbonat
-         3 grame praf de copt
-         un praf de sare
-         40 grame ulei
-         100 grame lapte
-         1 ou
-         100 grame apă clocotită
-         25 grame nucă măcinată – am redus cantitatea de cacao şi făină, am adăugat nuca şi fu minunat rezultatul
-         2 pişcoturi de şampanie

Am amestecat separat lichidele,  făr de apa clocotită,  cu oul. Am cernut toate uscatele, făr de nucă, peste ele am turnat lichidele, le-am omogenizat uşor şi la final am turnat apa clocotită.  În compoziţia aceasta am pust nuca uscată şi măcinată. Am împărţit aluatul acesta, e foarte  moale, ca de clătite, în cele două tăvi acoperite cu hârtie de copt. Pe una dintre ele am aşezat cele 2 pişcoturi prin presare uşoară. Le-am copt 15 minute. Pişcoturile s-au cam perpelit, dar nu fu cu necaz.

Identic am mai pregătit încă două foi. După răcire le-am înfoliat şi ţinut în frigider vro 3 zile până m-am dumirit ce să fac cu ele. Musai de păstrat în hârtia pe care au copt, sunt foarte fragile şi nu pot fi altfel manevrate.

Crema caramel – e a Lissei şi mai apare pe zambetania – se pregăteşte în momentul asamblării.
Ingrediente
-         150 grame zahăr
-         150 grame lapte fierbinte
-         10 grame amidon
-         2 gălbenuşuri
-         5 grame gelatină
-         150 grame frişcă bătută

25 grame lapte le-am amestecat cu gelatina
25 grame lapte le-am amestecat cu gălbenuşurile şi amidonul
Am ars cele 150 grame zahăr, cam tare, mi-a plăcut mult  crema finală aşa, peste zahărul caramelizat am adăugat laptele fierbinte rămas şi când tot zahărul a fost topit am adăugat amestecul gălbenuşuri-lapte- amidon. Am ţinut pe foc mic amestecînd continuu pân s-o îngroşat uşor. Nu se obţine o budincă ca la crema de vanilie.  În crema îngroşată am adăugat gelatina, am amestecat-o şi lăsat-o să se răcească. După răcire am mixat-o uşor cu frişca bătută.

Crema de brânză – ho, ho, ho, de câte ori mai e şi dânsa pe zambetania! Tot în momentul asamblării se purcede la facerea ei.
Ingrediente
-         400 grame cremă de brânză
-         200 grame unt 82% grăsime la temperatura camerei
-         150 grame zahăr pudră
-         esenţă de vanilie

Am mixat untul cu zahărul şi esenţa iar la final am încorporat treptat brânza.

Asamblare prăjitură
-         am montat-o într-una dintre tăvile în care am copt blaturile, în cea mai mică
-         am pus folie, apoi un blat făr de pişcoturi, repet că se pune cu hârtia în care a copt, care se îndepărtează foarte uşor
-         am acoperit foaia de negresă cu jumătate din crema caramel – aşa credeam eu, în fapt fu 2/3

-         am aşezat unul dintre blaturile cu pişcoturi
-         apoi restul de cremă caramel, abia fu pentru uns - de o ascultam pe Ana să o cântăresc şi să o împart egal nu mai păţeam ruşini d astea
-         peste al doilea strat de cremă am aşezat ultimul blat cu pişcoturi
-         am înfoliat bine tava ş-am lăsat-o o noapte la rece

Îniţial am vrut s-o îmbrac în crema de brânză făr să obţin onduleuri
-         a doua zi am răsturnat prăjitura într-o tavă de chec mai mare – una ondulată se nimeri, chiar premiul primit de la Cutia misterelor de anu trecut. Săru mâna,  Cerasela şi mama doamna lu Cerasela, pentru premiu!

-         pe laterale am turnat cu seringa cremă de brânză – pentru că diferenţa între cele 2 forme nu fu foarte mare am reuşit doar parţial să acopăr lateralele cu cremă albă. Aci am făcut o altă prostie că am acoperit ultimul blat cu cremă. Apoi, m-o luat Gaia să desprind crema aia la porţionare, nici nu s-o mai pus problema s-o pot muta întragă pe un platou. Deci, ultima foaie să rămână făr de cremă, doar lateralele se umplu! 

-         iar am înfoliat-o şi lăsat-o o noapte la rece, căci altfel cum să adun 7 zile pentru o reţetă?!
-         am răsturnat-o pe un platou şi am completat lateralele, partea la care n-o ajuns crema de brânză, cu firimituri din cel de al patrulea blat neutilizat încă. De nu-i puneam deja dulceaţa probabil o înfoliam ca să se prindă bine firimiturile. Am acoperit partea superioară cu fructe din dulceaţă şi gata!




Repet că-i una dintre cele mai grozave combinaţii negresă cu nuci, brânză, caramel. De regulă când folosesc toate ingredientele obţin un ghiveci de gusturi distincte, de astă dată s-au împreunat grozav.

Tare mulţumesc gazdei pentru minunata provocare!

Revin pe 7 septembrie.

2 comentarii:

  1. Pana la urma ti-a iesit crema de caramel a Lissei. Muuulte creme de caramel am facut, dar cea mai buna este a Lissei.
    Asteptam tortul sau prajitura de .....ziua ta:-) :-) :-) :-) Ana

    RăspundețiȘtergere
  2. Ana, în exclusivitate şi în premieră pentru tine: tortul sau prăjitura de la ziua mea va fi o ruladă :)))) Şi este o cremă mai bună decât a Lissei, cea a nucilor umplute, dar nu prea îi dau de capăt pentru prăjituri.

    RăspundețiȘtergere